Guangzhou Automotive Group Gove
Jednomístný eVTOL typu Gove z dílny společnosti Guangzhou Automobile Group, jedné z největších automobilek v ČLR, je koncipován jako létající automobil. Zmíněný stroj se sestává ze dvou jednotek, jedné pozemní a jedné vzdušné. Pozemní jednotka létajícího automobilu typu Gove má přitom podobu bezposádkového čtyřkolového podvozku a tomuto stroji umožňuje jízdu po silnicích. Kromě toho zastává roli vzletové a přistávací plošiny a dobíjecí stanice palubních baterií vzdušné komponenty, která je řešena jako volitelně pilotovaná multikoptéra. Vzdušná jednotka létajícího automobilu typu Gove tedy může létat v autonomním režimu, kdy se pohybuje po trase zadané předem do paměti autopilota, nebo být pilotována pasažérem. Trup zmíněné multikoptéry je zhotoven z lehkého kompozitu na bázi uhlíkových vláken a má podobu jednomístné kabiny s vejčitým tvarem. Zasklení kabiny eVTOLu typu Gove poskytuje vynikající výhled a sestává se z jednoho rozměrného čelního okna a dvou oválných postranních oken. Postranní okna kabiny tohoto stroje jsou přitom součástí výklopných, směrem dozadu ven, vstupních dveří. Z hřbetu vejčitého trupu eVTOLu typu Gove vystupuje osm štíhlých sklápěcích horizontálních nosníků. Každý z nich nese dvojici malých dvoulistých souosých protiběžných nosných rotorů. Každý z nich je přitom poháněn jedním elektromotorem. Pohon tohoto stroje tedy zajišťuje celkem 12 elektromotorů. Jejich napájení obstarávají palubní akumulátorové baterie, které jsou umístěny v trupu. Pokud se létající automobil typu Gove pohybuje po vozovce, ramena s nosnými rotory jeho vzdušné jednotky jsou sklopena. K jejich vyklopení do letové pozice dochází těsně před vzletem. Pozemní a vzdušná jednotka létajícího automobilu typu Gove se přitom může pohybovat nezávisle na sobě. Vzdušná jednotka se navíc může od té pozemní bezpečně odpoutat i v průběhu jízdy. Po vzletu může pozemní jednotka tohoto stroje sama dojet k nejbližší nabíjecí stanici. Zahájení vývoj létajících automobilů bylo společností Guangzhou Automobile Group z Guangzhou oficiálně oznámeno v červenci roku 2022. Prototyp eVTOLu typu Gove poprvé vzlétl v době konání výstavy GAC Tech Day 2023. Jakékoliv bližší informace o prvním letu tohoto stroje ale nebyly zveřejněny, stejně jako jakékoliv informace o vývojových plánech. Svůj veřejný debut si eVTOL typu Gove odbyl na již zmíněné výstavě Tech Day 2023, která se konala v červnu roku 2023 v Guangzhou. V březnu roku 2024 tento stroj vykonal první demonstrační let nad městskou zástavbou v malé výšce. Zmíněný let byl konkrétně uskutečněn nad centrální obchodní čtvrtí Guangzhou. Dne 11. září toho samého roku bylo CAAC (Civil Aviation Administration of China) společnosti Guangzhou Automobile Group oficiálně vystaveno zvláštní letové osvědčení pro civilní bezpilotní prostředky pro centrální a jižní oblasti Číny. V listopadu roku 2024 eVTOL typu Gove zavítal na Airshow China 2024, která se konala v Zhuhai. Součástí prezentace na zmíněné airshow byla též první veřejná ukázka kolmého vzletu vzdušné jednotky z jednotky pozemní. Do té doby se v rámci programu Gove podařilo vykonat více než 400 letů. Současné plány výrobce počítají se zahájením provozu létajících automobilů ve dvou až třech městech, které se nacházejí v GBA (Greater Bay Area) Guangdong-Hong Kong-Macao (megapolis sestávající se z devíti měst a dvou zvláštních administrativních oblastí), do roku 2027.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: 12 elektromotorů neznámého typu
TTD: | |
Šířka: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Užitečné zatížení: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 200 km |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2024