EVT Aerotechnics ET9

Pilotovaný pětimístný eVTOL typu ET9 z dílny společnosti EVT Aerotechnics z Nanjingu se zaměřením na vývoj dopravních a nákladních vzdušných prostředků s kolmým vzletem a přistáním s elektrickým a hybridním pohonem, která byla založena v lednu roku 2022, slouží k městské a meziměstské dopravě cestujících. Kromě toho jej lze používat k přepravě nákladu či v roli vzdušné sanitky. Drak zmíněného stroje má modulární konstrukci a je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. eVTOL typu ET9 má trup s přibližně kapkovitým tvarem, který připomíná trup lehkého vrtulníku. Útroby trupu tohoto stroje z podstatné části vyplňuje kabina se sedadlem pilota vpředu a sedadly pro čtyři cestující vzadu. Zasklení kabiny eVTOLu typu ET9 poskytuje vynikající výhled a sestává se ze dvou čelních oken, z nichž jedno se nachází nad špicí a má oválný tvar a znatelně větší rozměry než to druhé, které je umístěno pod špicí a má tvar poloviny oválu, a tří párů hranatých postranních oken s lichoběžníkovým tvarem. Zmíněný stroj je opatřen přímým štíhlým hornoplošně uspořádaným křídlem s ogivální náběžnou i odtokovou hranou. Zatímco střední část křídla má kladné vzepětí, vzepětí vnějších částí křídla eVTOLu typu ET9 je přibližně nulové. Ocasní plochy tohoto stroje mají lichoběžníkový tvar a tzv. motýlkové uspořádání. Jejich hloubka se poněkud netradičně zvětšuje směrem od kořenů k vrcholům. K vrcholům ocasních ploch eVTOLu typu ET9 jsou navíc uchyceny winglety s tvarem na ležato postaveného písmene „V“. K horní ploše křídla tohoto stroje, na úrovni napojení jeho vnějších částí na část střední, je uchycena dvojice protáhlých horizontálních nosníků. Oba zmíněné nosníky jsou navíc svoji zadní částí napojeny na náběžnou hranu ocasních ploch. Křídelní horizontální nosníky eVTOLu typu ET9 nesou šestici malých dvoulistých nosných rotorů, které tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Každý z nich přitom roztáčí jeden elektromotor. Zatímco čtyři z nich jsou instalovány na hřbetu křídelních horizontálních nosníků, po dvou před a za křídlem, zbylé čtyři nosné rotory eVTOLu typu ET9 jsou uchyceny k břichu křídelních horizontálních nosníků, na úrovni rotorů hřbetních. Uspořádání hřbetních a břišních nosných rotorů je tedy souosé. Pohon tohoto stroje při dopředném letu obstarává tlačná vrtule, která je instalována na zádi trupu a která je roztáčena dalším, devátým, elektromotorem. Pohonné jednotky eVTOLu typu ET9 byly navrženy přímo společností EVT Aerotechnics. Jejich napájení obstarávají akumulátorové baterie. K vzletu a přistání eVTOL typu ET9 využívá pevný lyžový podvozek trubkové konstrukce. Zmíněný stroj má využívat inteligentní bezpečnostní monitorovací systém, který má sledovat kritické parametry a poskytovat včasnou výstrahu před potenciálními hrozbami. K sledování letů eVTOLů typu ET9 má sloužit vysoce výkonný datalink, 5G síť a satelitní komunikační systém. Systém řízení tohoto stroje má být schopen automatickému vyhýbání překážkám. Kromě toho má být zabezpečen proti rušení. První prototyp tohoto stroje, ET9 001, si svůj „roll-out“ odbyl v říjnu roku 2023. Trup tohoto stroje se ale podařilo plně dokončit až na počátku listopadu toho samého roku. Před zahájením letových zkoušek prototyp ET9 001 prošel důkladnými pozemními zkouškami na speciální zkušební stolici, která byla navržena v kooperaci s institutem China Special Aircraft Research Institute. Napoprvé se tento stroj do vzduchu vznesl dne 29. března 2024. Při zmíněném testu, který byl zaměřen na prověření stability a ovladatelnosti při visu, byl ale z bezpečnostních důvodů připoután lany. Kromě toho tehdy ještě neměl nainstalovanou tlačnou vrtuli pro dopředný let. Svůj první „volný“ (neupoutaný) let prototyp ET9 001 vykonal dne 31. března toho samého roku, z VPD blíže neuvedeného letiště, na kterém se nachází hangár centra International General Aircraft Sales and Delivery Center korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). V srpnu roku 2024 byl úspěšně dokončen statický test křídla eVTOLu ET9, který byl proveden na základně institutu China Institute of Special Aircraft Research v Jingmenu. Tomu následoval zkušební let s 300 kg zatížením na testovací základně v Xuzhou. Při zmíněném letu byla přitom prověřena schopnost přechodu z visu do dopředného letu a naopak. Výroba draků kompozitní konstrukce eVTOLu typu ET9 má probíhat v kooperaci se společnosti Linghang Composites, dceřinou společností společnosti China Aviation Industry General Aircraft korporace AVIC. Se zahájením dodávek prvních sériových exemplářů tohoto stroje prvním zákazníkům se počítá v roce 2027.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: devět elektromotorů z dílny EVT Aerotechnics
Kapacita: čtyři cestující
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 15 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | 1 700 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 2 200 kg |
Max. užitečné zatížení: | 500 kg |
Cestovní rychlost: | 240 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 4.2.2025