China Direct Technology AC-EV2000
Vysokorychlostní pětimístný H-eVTOL typu AC-EV2000, který byl vyvinut v kooperace společnosti China Direct Technology s institutem China Aviation Research Institute, slouží k městské a meziměstské dopravě pasažérů. Zmíněný stroj má protáhlý vřetenovitý trup, který svou zadní částí plynule přechází v nosník ocasních ploch, hornoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru obdélníku, a ocasní plochy mající uspořádání do tvaru písmene „T“. Zatímco vodorovná ocasní plocha H-eVTOLu typu AC-EV2000, která je instalovaná na vrcholu plochy svislé (SOP), má půdorys ve tvaru obdélníku, SOP tohoto stroje má zalomenou náběžnou hranu s kladným úhlem šípu dolní části a záporným úhlem šípu horní části a odtokovou hranu se záporným úhlem šípu v celé výšce. V přední části trupu H-eVTOLu typu AC-EV2000 se nachází bohatě prosklená pětimístná kabina posádky. Pohon tohoto stroje obstarává celkem šest elektromotorů. Každý z nich roztáčí jednu pětilistou vrtuli. Dva z motorů jsou přitom instalovány uvnitř štíhlých vřetenovitých gondol, které vystupují z náběžné hrany střední partie křídla. Štíhlé vřetenovité gondoly dalších dvou motorů H-eVTOLu typu AC-EV2000 jsou uchyceny ke koncům křídla. Zbylé dva motory tohoto stroje jsou instalovány uvnitř vřetenovitých gondol, které jsou připevněny ke koncům VOP. Při svislém vzletu všech šest vrtulí H-eVTOLu typu AC-EV2000 zaujímá vertikální pozici. Po dosažení určité výšky a rychlosti se postupně natáčejí z vertikální polohy do polohy horizontální. Tím H-eVTOL typu AC-EV2000 přechází z visu do horizontálního letu. Přechod z horizontálního letu do visu před přestáním se děje v opačném sledu. Zadní vrtule se přitom překlápějí s celými motorovými gondolami. Naproti tomu u vnitřních křídelních motorů se překlápějí pouze vlastní vrtule. Koncové křídelní vrtule se pak překlápějí spolu s motorovými gondolami a celými vnějšími částmi křídla. Při vzletu a přistání tedy vnější části křídla H-eVTOLu typu AC-EV2000 s koncovými motorovými gondolami zaujímají vertikální pozici. Pro potřeby skladování lze vnější části křídla (ve vertikální vzletové konfiguraci) přiklopit k zadní části trupu, obě poloviny VOP (směrem dolů) k SOP a listy všech vrtulí k motorovým gondolám. Napájení motorů H-eVTOLu typu AC-EV2000 obstarávají vodíkové palivové články. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový podvozek příďového typu. Stavbě reálného prototypu H-eVTOLu typu AC-EV2000, který má být schopen přepravit pět osob na vzdálenost 400 km rychlostí 400 km/h, předcházela stavba zmenšeného bezpilotního technologického demonstrátoru, který je opatřen dvoulistými vrtulemi a lyžovým podvozkem trubkové konstrukce. Široké veřejnosti byl přitom tento stroj poprvé prezentován na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden zmenšený bezpilotní technologický demonstrátor
Kapacita: žádní
Posádka: pět osob
Pohon: šest elektromotorů
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 000 kg |
Max. rychlost: | 400 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 400 km |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 3.1.2025