Chery Automobile „Flying car“

Dvoumístný eVTOL s neznámým označením byl vyvinut automobilkou Chery Automobile v kooperaci s universitou Tsinghua University School od Vehicle and Mobility, výrobcem bezpilotních vzdušných prostředků Aerospace Times Feipeng, výrobcem automobilů Suntae Automobile a dvěma dalšími společnostmi. Zmíněný stroj je řešen jako létající automobil s modulární konstrukcí a sestává se ze tří modulů, a to modulu letového, modulu s kabinou posádky a modulu pozemního. Pozemní modul zmíněného létajícího automobilu má podobu bezposádkového čtyřkolového podvozku a tomuto stroji umožňuje jízdu po silnicích. Kromě toho zastává roli vzletové a přistávací plošiny letového modulu s modulem s kabinou. Modul s dvoumístnou kabinou je poměrně krátký a má kapkovitý tvar a průřez na výšku postavené elipsy. Zasklení kabiny tohoto stroje se sestává z jednoho čelního okna s tvarem poloviny oválu a jednoho páru rozměrných oválných bočních oken. Ty jsou přitom součástí výklopných (směrem dopředu ven) vstupních dveří. Letový modul tohoto stroje se připevňuje k hřbetu modulu s kabinou a má podobu křídla s pohonnými jednotkami a ocasními plochami. Křídlo letového modulu tohoto stroje je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety a má proměnné vzepětí. Zatímco vzepětí střední partie křídla je kladné, vnější části křídla tohoto stroje mají mírně záporné vzepětí. K břichu křídla letového modulu jsou připevněny dva páry štíhlých horizontálních nosníků. K jejich hřbetu je uchyceno osm malých dvoulistých nosných rotorů. Ty tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Každý z horizontálních křídelních nosníků tohoto stroje nese dva nosné rotory. Jeden z nich se přitom nachází před náběžnou hranou křídla. Ten druhý je umístěn za odtokovou hranou křídla. Každý z nosných rotorů letového modulu tohoto stroje roztáčí jeden elektromotor. Zatímco vnější křídelní nosníky nosných rotorů jsou zakončeny zadními rotory, vnitřní křídelní nosníky tohoto stroje jsou protaženy až za zadní nosné rotory a svou zadní částí plynule přecházejí v nosníky ocasních ploch. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Ta přitom propojuje navzájem oba dva vrcholy SOP. Ocasní plochy navíc doplňuje jedna nízká zdvojená kýlovka. Její instalace se přitom nachází pod konci ocasních nosníků, na úrovni ocasních ploch. Pohon tohoto stroje při horizontálním letu obstarává další, devátý, elektromotor, který je umístěn v zadní části modulu s kabinou a roztáčí třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Letový modul tohoto stroje je opatřen vysokým pevným podvozkem. Ten je uchycen ke kořenům křídla a má tvar obráceného písmene „Y“. Konce jeho zadních nohou jsou přitom navzájem propojeny horizontální výztuhou. Pozemní modul je opatřen autonomním řídicím systémem, který využívá údaje z LIDARu, kamer a radaru s mm pracovní vlnovou délkou. Vzájemné spojení mezi pozemní a vzdušnou komponentou, která je schopna autonomního letu, včetně vzletu a přistání, zajišťuje datalink a 5G síť. Po silnicích má tento stroj jezdit bez letového modulu s křídlem a ocasními plochami. Napojení letového modulu k modulu s kabinou má být prováděno na letištích. Přitom pozemní modul s modulem s kabinou jednoduše zacouvá mezi vysoké podvozky modulu letového. Odpojení letového modulu od modulu s kabinou se děje v opačném sledu. Protože je tento stroj řízen autonomně v jízdním i letovém režimu, v jeho kabině se nenachází ani volant ani knipl. K svému prvnímu letu se vzdušný modul tohoto stroje s modulem s kabinou vydal v srpnu roku 2024. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na konferenci Chery Global Innovation Conference, která se konala v říjnu toho samého roku.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot)
Pohon: devět elektromotorů neznámého typu
Kapacita: dva pasažéři
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. užitečné zatížení: | ? |
Max. rychlost: | 120 km/h |
Praktický dostup: | do 1 000 m |
Max. dolet: | 70 až 80 km |
Vytrvalost: | 40 min |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.2.2025