Autoflight V400 Albatross

Autonomní eVTOL typu V400 z dílny společnosti Autoflight ze Shanghaie slouží k expresní přepravě nákladu. Zmíněný stroj ale může být používán též k podpoře pátracích a záchranných operací a k boji s následky přírodních katastrof a průmyslových havárií. Díky schopnosti kolmého vzletu a přistání je eVTOL typu V400 schopen dopravit náklad i do odlehlých a málo přístupných lokalit. Drak tohoto stroje je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. eVTOL typu V400 je řešen jako aerodynamická zvětšenina nákladního eVTOLu typu V50 White Shark. Jedná se tedy o hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem a kachním uspořádáním nosných ploch. Zatímco na zádi trupu eVTOLu typu V400 se nachází štíhlé šípové křídlo, na přídi trupu tohoto stroje jsou instalovány štíhlé lichoběžníkové kachní plošky. Křídlo tohoto stroje je přitom s konci kachních plošek navzájem propojeno dlouhými štíhlými vřetenovitými nosníky. K jejich koncům, které vystupují z odtokové hrany křídla, je uchycena zdvojená svislá ocasní plocha (SOP) s tvarem písmene „V“. Pohon eVTOLu typu V400 obstarává deset elektromotorů, ve verzi s plně elektrickým pohonem, nebo osm elektromotorů a jeden motor s vnitřním spalováním, ve verzi s hybridním pohonem. Osm elektromotorů přitom roztáčí malé dvoulisté nosné rotory. Ty tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Zatímco instalace dvou z nich se nachází na vrcholech zdvojené SOP, zbylých šest nosných rotorů eVTOLu typu V400 je uchyceno k hřbetu ocasních nosníků, po dvou na úrovni kachních plošek, mezi křídlem a kachními ploškami a mezi křídlem a zdvojenou SOP. Pohon tohoto stroje při horizontálním letu obstarávají dva elektromotory, z nichž jeden roztáčí dvoulistou tažnou vrtuli nacházející se na přídi trupu a jeden dvoulistou tlačnou vrtuli umístěnou za zádi trupu, nebo jeden motor s vnitřním spalováním v tlačném uspořádání. Napájení elektromotorů eVTOLu typu V400 obstarávají palubní baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod přídí trupu, kolečka hlavních podvozků eVTOLu typu V400 vystupují z dolní hrany zdvojené SOP. K přepravě nákladu do celkové hmotnosti 100 kg tento stroj využívá podvěsný konformní podtrupový kontejner. Letové zkoušky prototypu eVTOLu typu V400 se rozeběhly v roce 2019. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na výstavě World UAV Federation´s 2020 Drone World Congress, která se konala v září roku 2020 v Shenzhenu. Plány z počátku roku 2022 počítaly se zahájením doručovatelské služby za pomoci eVTOLů typu V400 před koncem toho samého roku.

Verze:

V400 (s elektrickým pohonem) – modifikace eVTOLu typu V400 poháněná deseti elektromotory

V400 (s hybridním pohonem) – modifikace eVTOLu typu V400 poháněná osmi elektromotory a jedním motorem s vnitřním spalováním.

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       deset elektromotorů nebo osm elektromotorů a jeden motor s vnitřním spalováním

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 100 kg

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,00 m
Délka:   6,67 m
Výška: 1,10 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 400 kg
Užitečné zatížení: 100 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   5 000 m
Max. dolet:    300* km
Vytrvalost: ?

 

 

* ve verzi s ryze elektrickým pohonem; resp. 1 000 km ve verzi s hybridním pohonem

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 3.2.2023