Autoflight Prosperity I (V1500M)

Autonomní eVTOL typu Prosperity I z dílny společnosti Autoflight ze Shanghaie, původně známý jako V1500M, slouží k městské a meziměstské dopravě pasažérů. Drak tohoto stroje je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. eVTOL typu Prosperity I je koncipován jako hornoplošník s krátkým kapkovitým trupem a štíhlým lichoběžníkovým křídlem s proměnným vzepětím, které je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety. Jeho trup se nápadně podobá trupu lehkého vrtulníku a kromě bohatě zasklené kabiny pro čtyři pasažéry ukrývá též malý zavazadlový úložný prostor. Zasklení kabiny cestujících tohoto stroje se sestává ze čtyř rozměrných oken, dvou čelních a dvou postranních. Postranní okna kabiny cestujících eVTOLu typu Prosperity I jsou přitom součástí vstupních dveří. Křídlem tohoto stroje prochází dvojice dlouhých štíhlých vřetenovitých nosníků. Jejich přední části jsou navzájem propojeny štíhlou lichoběžníkovou kachní ploškou s půdorysem ve tvaru písmene „V“. Pod konce zmíněných nosníků je zase instalována zdvojená lichoběžníková svislá ocasní plocha (SOP). Pohon prvního prototypu eVTOLu typu Prosperity I (ROC♯1) obstarává deset elektromotorů. Osm z nich přitom roztáčí malé dvoulisté nosné rotory. Ty tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Zatímco instalace dvou z nich se nachází na vrcholech dvou šípových pylonů, které jsou uchyceny k hřbetu ocasních nosníků, na úrovni křídla, zbylých šest nosných rotorů eVTOLu typu Prosperity I je uchyceno přímo k hřbetu ocasních nosníků, po dvou na úrovni kachní plošky, mezi kachní ploškou a křídlem a na úrovni kořenů zdvojené SOP. Pohon prototypu Prosperity I (ROC♯1) při horizontálním letu zase obstarávají dvě tlačná vrtule. Jejich instalace se přitom nachází na koncích ocasních nosníků, přímo za zdvojenou SOP. Napájení elektromotorů eVTOLu typu Prosperity I obstarávají palubní lithium-iontové baterie. Zmíněný stroj je přitom schopen bezpečně pokračovat v letu i po výpadku dvou elektromotorů, a to ve všech režimech. K vzletu a přistání eVTOL typu Prosperity I využívá jednoduchý pevný čtyřbodový podvozek. Jeho instalace se přitom nachází na břichu trupu. eVTOL typu Prosperity I byl navržen renomovaným konstruktérem Fraknem Stephensonem, který má mimo jiné na svědomí designy automobilů značky Ferrari, McLaren a Maserati. Široké veřejnosti byl první prototyp tohoto stroje (ROC♯1) poprvé prezentován na Airshow China 2021, která se konala v září roku 2021. Dne 22. listopadu toho samého roku bylo oznámeno, že projekt eVTOLu typu Prosperity I získal německého investora v podobě Lukasze Gadowského. Zmíněná investice přitom čítala 100 miliónů dolarů. Tomu dne 18. ledna 2022 následovalo oznámení o sestavení týmu, který má zajistit certifikaci tohoto stroje na území Německa. Tehdejší plány přitom počítaly s vystavením evropského certifikátu o způsobilosti pro činnost v civilním provozu od agentury EASA (European Union Aviation Safety Agency) do roku 2025. Letové zkoušky prvního prototypu eVTOLu typu Prosperity I se rozeběhly v říjnu roku 2021, v provincii Jiansu. První přechod z kolmého startu do horizontálního letu tento stroj uskutečnil v lednu roku 2022. V průběhu zmíněného letu bylo dosaženo výšky 150 m a rychlosti 198 km/h. Tehdejší plány počítaly s podáním žádosti o typový certifikát v prvním čtvrtletí roku 2023. Krátce nato se do zkušebního programu zapojil též prototyp druhý (ROC♯2). Zmíněný stroj se ale od prototypu Prosperity I (ROC♯1) mírně odlišuje. Jeho pohon při horizontálním letu totiž obstarává jedna třílistá tlačná vrtule, která se nachází na zádi trupu, a nikoliv dvě malé dvoulisté vrtule, instalované na koncích ocasních nosníků. Šípové horizontální pylony s třetím párem nosných vrtulí navíc u prototypu Prosperity I (ROC♯2) nejsou umístěny na úrovni křídla, ale až na úrovni zdvojené SOP. První 8 min video druhého prototypu eVTOLu typu Prosperity I (ROC♯2) za letu bylo zveřejněno dne 8. června 2022. Zmíněný let se konal 2. dne toho samého měsíce a jeho součástí byl přechod ze svislého vzletu do horizontálního letu, stejně jako přechod z horizontálního letu do svislého přistání. Při tomto letu přitom prototyp Prosperity I (ROC♯2) urazil vzdálenost 14 km a dosáhl rychlosti 172 km/h. Cestující se však na jeho palubě tehdy nenacházeli. Konečné provedení eVTOLu typu Prosperity I má ale ztvárňovat až prototyp čtvrtý, který má být opatřen čtyřmi (a nikoliv dvěma) nosníky a deseti (a nikoliv osmi) nosnými rotory (podoba prototypu třetího není známa). V říjnu roku 2022 společnost Autoflight otevřela svou pobočku na kalifornském letišti Napa Country. Prvním úkolem zaměstnanců kalifornské pobočky společnosti Autoflight se stala realizace testů eVTOLu typu Prosperity I na území USA. Dne 23. února 2023 prototyp Prosperity I (ROC♯2) urazil rekordní vzdálenost 250,3 km na jedno nabití palubních baterií. Tím tento stroj překonal dálkový rekord eVTOLu z dílny americké společnosti Joby Aviation z roku 2021, který činil 248,8 km. Zmíněný let se přitom sestával z 20-ti okruhů s předem zadanou letovou trasou okolo testovací základny německé pobočky společnosti Autoflight, která se nachází v Augsburgu. Dne 27. února 2024 jeden z prototypů eVTOLu typu Prosperity I vykonal první autonomní demonstrační meziměstský let, a to na 50-ti km trase Shenzhen – Zhuhai. Přitom zmíněný stroj překonal, ve výšce cca 100 m, deltu Perlové řeky. Pro zmíněný let konkrétně využil jeden koridorů, které byly vyčleněny speciálně pro provoz nízkoletících vzdušných dopravních prostředků. Tento vůbec první meziměstský let eVTOLu na světě přitom trval 20 min. Automobilem by tato trasa zabrala celé 3 h. Jako první by měla být certifikována, v roce 2024, nákladní modifikace eVTOLu typu Prosperity I. Se završením certifikačních zkoušek dopravní modifikace tohoto stroje se počítá dva roky nato. Nejprve by přitom měla být certifikována bezpilotní varianta eVTOLu typu Prosperity I a teprve až poté varianta pilotovaná. S certifikací tohoto stroje v Evropě a USA se počítá za další dva roky. Prvním provozovatelem eVTOLů typu Prosperity I by se měla stát společnost Heli-Eastern, která se specializuje na vrtulníkovou dopravu. Zmíněná společnost si přitom objednala 100 těchto strojů.

Verze:

Prosperity I (ROC♯1) – první prototyp eVTOLu typu Prosperity I. Pohon tohoto modelu při horizontálním letu obstarávají dvě dvoulisté vrtule, které jsou instalovány na koncích ocasních nosníků. Dva z osmi nosných rotorů tohoto modelu se navíc nacházejí na vrcholech šípových svislých plošek, které jsou uchyceny k hřbetu ocasních nosníků, na úrovni křídla.

Prosperity I (ROC♯2) – druhý prototyp eVTOLu typu Prosperity I. Pohon tohoto modelu při horizontálním letu obstarává jedna tlačná vrtule. Její instalace se přitom nachází na zádi trupu. Šípové horizontální pylony se dvěma z osmi nosných rotorů prototypu Prosperity I (ROC♯2) jsou navíc umístěny až na úrovni SOP a nikoliv na úrovni křídla. Zatímco výkon motorů, které roztáčejí nosné rotory, činí 135 hp, motor pohánějící tlačnou vrtuli má výkon 201 hp.

Prosperity I (ROC♯3) – třetí prototyp eVTOLu typu Prosperity I. Jakékoliv bližší informace o tomto stroji nejsou bohužel k dispozici.

Prosperity I (ROC♯4) – čtvrtý prototyp eVTOLu typu Prosperity I. Tento stroj má být opatřen čtyřmi (a nikoliv dvěma) nosníky. Součástí jeho nosného systému má navíc být hned deset nosných rotorů.

Vyrobeno:  nejméně čtyři prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       osm elektromotorů s max. výkonem 135 hp a jeden elektromotor s max. výkonem 201 hp   

Kapacita:    čtyři pasažéři

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,8 m
Délka:   12,0 m
Výška: 3,3 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 500 kg
Cestovní rychlost: 200 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    250 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.3.2024