Aerofugia AE200

Volitelně pilotovaný eVTOL typu AE200 slouží k městské a příměstské dopravě cestujících, provádění vyhlídkových letů a pátrací a záchranné činnosti. Zmíněný stroj je produktem společnosti Aerofugia Technology Co. Ltd. se zaměřením na vývoj UAV pro malé výšky a dopravních vzdušných prostředků s kolmým vzletem a přistáním na elektrický pohon (eVTOL), která byla založena v září roku 2020 v Chengdu a která je od roku 2021 divizí společnosti Geely Technology Group. Drak eVTOLu typu AE200 je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Zmíněný stroj má elegantní kapkovitý trup, jenž svou zadní částí plynule přechází v mohutný nosník ocasních ploch, štíhlé přímé hornoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru lichoběžníku, pod kterým se nacházejí dva páry štíhlých hranatých gondol s pohonnými jednotkami, a štíhlé a vysoké motýlkové ocasní plochy s půdorysem ve tvaru obdélníku. Ocasní plochy eVTOLu typu AE200 navíc doplňuje mohutná zdvojená lichoběžníková kýlovka mající uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. Její instalace se přitom nachází pod koncem ocasního nosníku, na úrovni ocasních ploch. Ocasní plochy a kýlovky tohoto stroje tedy mají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“. Celou přední část trupu eVTOLu typu AE200 okupuje šestimístná kabina posádky (jeden pilot a pět pasažérů v pilotovaném, resp. šest pasažérů v bezpilotní provedení). Kabina posádky tohoto stroje je bohatě zasklena. Zasklení kabiny posádky eVTOLu typu AE200 se sestává z jednoho rozměrného čelního a pěti párů postranních oken. Zadní tři páry postranních oken jsou přitom součástí výklopných (směrem dopředu ven) dveří automobilového typu. Pohon eVTOLu typu AE200 obstarává osm elektromotorů. Každý z nich přitom roztáčí jeden nevelký pětilistý nosný rotor. Čtyři elektromotory se přitom nacházejí v přídi křídelních gondol. Další dva jsou umístěny v zádi vnějších křídelních gondol. Zbylé dvě pohonné jednotky eVTOLu typu AE200 jsou instalovány uvnitř nevelkých vřetenovitých gondol, které jsou uchyceny k vrcholům ocasních ploch. Zmíněné gondoly jsou řešeny jako otočné, stejně jako vrtule všech čtyř motorů, které jsou vestavěny do přídě křídelních gondol. Zatímco při svislém vzletu a přistání všech šest překlopných rotorů eVTOLu typu AE200 zaujímá horizontální pozici, při přeletu jsou tyto rotory natočeny do vertikální pozice a zastávají roli tažných vrtulí. Napájení elektromotorů tohoto stroje obstarávají palubní akumulátorové baterie. Jejich nabytí na 80 % celkové kapacity přitom nemá trvat více než 11,5 min. K vzletu a přistání eVTOL typu AE200 využívá jednoduchý lyžový podvozek. V konstrukci eVTOLu typu AE200 našly uplatnění součástky, které jsou používané při výrobě elektromobilů a klasických vrtulníků. Výrobní linka tohoto stroje má proto z 18-ti % využívat dodavatelské řetězce pro elektromobily a z 13-ti % dodavatelské řetězce pro konvenční vrtulníky. Cena za eVTOLy typu AE200 z prvních sérií je odhadována na cca 3 milióny USD. Projekt eVTOLu typu AE200 byl široké veřejnosti poprvé prezentován v srpnu roku 2022. Montáž 1:1 bezpilotního technologického demonstrátoru tohoto stroje, který je znám jako AE200 X01, byla dokončena v prosinci toho samého roku. V původní podobě se ale tento stroj od výše popsaného definitivního provedení lišil, a to konstrukcí ocasních ploch, uspořádáním pohonného systému a konstrukcí podvozku. V původní podobě byl totiž demonstrátor opatřen zdvojenými ocasními plochami a třemi štíhlými ocasními nosníky. Zatímco jeden z nich vybíhal ze zádě trupu, zbylé dva ocasní nosníky demonstrátoru AE200 X01 navazovaly na vnitřní pár podkřídlových gondol. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávaly z jedné vodorovné plochy (VOP) s mírným kladným úhlem šípu náběžné i odtokové hrany, která navzájem propojovala konce všech tří ocasních nosníků, a jedné štíhlé zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP). Ta se nacházela na koncích VOP, na úrovni vnějších ocasních nosníků. Pod konci vnějších ocasních nosníků demonstrátoru AE200 X01, na úrovní SOP, byla navíc umístěna instalace dvou nevelkých lichoběžníkových kýlovek. K vzletu a přistání demonstrátor AE200 X01 využíval tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku se nacházela pod špicí trupu, hlavní podvozky tohoto stroje byly uchyceny k okrajům břicha zadní části trupu, přímo za posledním párem postranních oken kabiny. Instalace všech pohonných jednotek demonstrátoru AE200 X01 se nacházela na předních a zadních koncích křídelních gondol. Každý z nich navíc roztáčel jeden nevelký čtyřlistý (a nikoliv pětilistý) rotor. Překlopnými rotory byla přitom opatřena čtveřice předních rotorů. V této podobě se demonstrátor AE200 X01 do oblak napoprvé vydal dne 30. ledna 2023. Tehdy se přitom mělo jednat o zdaleka největší technologický demonstrátor eVTOLu čínské konstrukce. Krátce nato, v květnu toho samého roku, byl demonstrátor AE200 X01 prezentován na výstavě BEYOND Expo 2023, která se konala v Macao. Později demonstrátor AE200 X01 prošel přestavbou do výše popsané „sériové“ podoby s motýlkovými ocasními plochami na konci jednoho ocasního nosníku, vnitřním zadním párem motorů na vrcholech ocasních ploch a lyžovým podvozkem. V této podobě si eVTOL typu AE200 svůj veřejný debut odbyl na výstavě BEYOND Expo 2024, která se konala v květnu roku 2024. Mezitím, v dubnu roku 2023, byly zahájeny certifikační zkoušky. Svůj vůbec první let „v plném profilu“, tedy let zahájený svislým vzletem a završený svislým přistáním s přechodem z visu do dopředného letu a naopak, demonstrátor AE200 X01 vykonal na počátku června roku 2024, a to jako vůbec první vzdušný prostředek čínské konstrukce s překlopnými rotory. Veřejně byla tato schopnost zmíněného stroje poprvé demonstrována 23. dne toho samého měsíce. S vystavením typového certifikátu pro eVTOL typu AE200 od CAAC (Civil Aviation Administration of China) se počítá okolo roku 2026. Mezitím společnost Aerofugia navázala partnerství s novým provozovatelem leteckých základen Chengdu Shuangliu Internatioan Airport, který je společným podnikem společností Sichuan Airport Group Aviation Ground Services a Sino Jet. Zmíněná společnosti přitom plánuje provozovat 100 eVTOLů typu AE200.

Verze:

AE200 X01 – původní úprava demonstrátoru AE200 X01 se zdvojenými ocasními plochami na koncích tří štíhlých nosníků, které navazují na zadní část trupu a vnitřní pár podkřídlových gondol, čtyřlistými nosnými rotory, čtyřmi na přídi a čtyřmi na zádi dvou párů podkřídlových gondol, a tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu. Jako překlopné jsou přitom u této úpravy demonstrátoru AE200 X01 řešeny přední čtyři nosné rotory.

AE200 X01 „modifikovaný“ – pozdější úprava demonstrátoru AE200 X01 s motýlkovými ocasními plochami na konci jednoho mohutného nosníku, který vybíhá ze zádě trupu, mohutnější zdvojenou kýlovkou mající uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“, pětilistými nosnými rotory a lyžovým podvozkem. Zadní vnitřní rotory jsou u této úpravy demonstrátoru AE200 X01 umístěny na vrcholech ocasních ploch a jsou řešeny jako překlopné, stejně jako všechny čtyři přední nosné rotory.

Vyrobeno:  jeden bezpilotní 1:1 demonstrátor (AE200 X01)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       osm elektromotorů blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:    šest osob (šest pasažérů v bezpilotním provedení nebo jeden pilot a pět pasažérů v pilotovaném provedení)

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,5 m
Délka:   9,0 m
Výška: 4,6 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: 248 km/h
Operační výška: cca 300 m
Max. dolet:    200 až 300 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.6.2024