TAV-27

 

 

Typ:  letecké torpédo

Určení:  ničení hladinových plavidel

Vyvinul:  Ostechbjuro

Letecké torpédo typu TAV-27 bylo určeno k shozu z velkých výšek a bylo vyvinuto petrohradskou konstrukční kanceláří Ostechbjuro (Osoboe techničeskoe Bjuro = speciální technická kancelář). Zmíněná konstrukční kancelář byla založena výnosem z července roku 1921 a zpočátku byla známa jako experimentální dílna pro nejnovější vynálezy (eksperimentalnaja masterskaja novejšich izobretenij). Jejím šéfkonstruktérem byl V.I. Berauri. Torpédo typu TAV-27 nebylo ničím jiným, než leteckou verzí námořního torpéda typu 53-27, které mělo ráži 533 mm. Zmíněné torpédo bylo vyvinuto konstrukční kanceláří Ostechbjuro jako náhrada za 450 mm torpéda řady 45-12 a 45-15, které bylo již v polovině 20. let, kdy byla zařazena do výzbroje sovětského námořnictva, možné považovat, díky nedostatečné síle bojové hlavice, za zastaralá. Vzhledem k tomu, že zmíněná konstrukční kancelář neměla s konstrukcí torpéd tehdy ještě žádné zkušenosti, torpédo typu 53-27 pojala jako přesnou zvětšeninu torpéda typu 45-12. Zmíněné torpédo mělo tedy bojovou hlavici v přední, nádrže pohonných hmot v prostřední a pohonnou jednotkou v podobě dvojčinného plynového pístového motoru v zadní části těla a dva tandemově uspořádané lodní šrouby a dva páry horizontálních a vertikálních kormidel na „ocasu“. Měla však větší bojovou hlavici a objemnější palivové nádrže. Bojová hlavice torpéda typu 53-27 měla přitom hmotnost 200 kg, zatímco hmotnost bojové hlavice torpéda typu 45-12 činila 116 kg. Vývoj zmíněné zbraně byl přitom dokončen v roce 1927. Letecká verze TAV-27 (TAV = torpedo aviacionnoj vysotnoj = letecké torpédo pro velké výšky) se od námořní verze 53-27 odlišovala zejména instalací úchytů pro zavěšení pod nosič a padákového systému. Zkoušky zmíněné zbraně probíhaly na těžkém čtyřmotorovém bombardovacím letounu typu TB-3 z dílny A.N. Tupoleva. Žádný jiný letoun, který byl tehdy v SSSR dostupný, totiž tak velké a těžké torpédo, jakým bylo torpédo typu TAV-27, nedokázal vynést do vzduchu. Zmíněný stroj torpédo typu TAV-27 přepravoval na univerzálním torpédovém závěsníku typu OTB, jehož prototyp byl vyroben v lednu roku 1932. Protože ale letouny typu TB-3 byly tehdy nedostatkovým zbožím, jeden z těchto strojů, v provedení s motory typu M-17, byl Ostechbjuro pro potřeby zkoušek torpéda typu TAV-27 přidělen teprve až na konci roku 1933. Kromě závěsníku typu OTB přitom zmíněný stroj obdržel též speciální torpédový zaměřovač typu SP-123 (který byl později zařazen do výzbroje pod označením PVTB-1). K shozu torpéda typu TAV-27 ze závěsníku sloužil mechanický uvolňovací mechanismus. Letoun typu TB-3 4M-17 se ale s tak těžkým nákladem, jaké bylo torpédo typu TAV-27, nedokázal vyškrábat do výšky větší než 2 000 m. Dne 8. září 1934 navíc testy zmíněné zbraně na letounu typu TB-3 4M-17 zastavilo prohoření ventilů na pohonných jednotkách. Následně byl zmíněný letoun vyměněn Baltskou flotilou za jiný exemplář letounu typu TB-3, který poháněly motory typu M-34. Za jeho pomoci byly realizovány další testy torpéda typu TAV-27. Zmíněná zbraň nicméně do výzbroje námořního letectva přijata nebyla. Kromě toho, že byla příliš těžká, vycházela z torpéda typu 53-27, které mělo celou řadu nedostatků, což vedlo k tomu, že byla jeho výroba již v roce 1935 s definitivní platností zastavena. Torpéda typu TAN-12 a TAV-15, která vycházela z torpéd typu 45-12 a 45-15, proto nakonec v arsenálu námořního letectva nahradilo torpédo typu 45-36, které vycházelo z italského torpéda ráže 450 mm a do výzbroje bylo zařazeno v roce 1939.

Verze: žádné

Nosič:  TB-3

Uživatelé:  žádní

 

 

Pohon:  jeden pístový motor

Bojová hlavice:  trhavá o hmotnosti 200 kg

 

 

TTD:     
Délka: ?
Průměr těla:   533 mm
Startovací hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Dosah pod hladinou: ?

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 19.1.2025