APR-3 Orel-M

Typ:  letecké raketové torpédo

Určení:  ničení ponorkových a hladinových plavidel

Vyvinul:  GNPP Region

Naváděné letecké raketové torpédo typu APR-3 z dílny konstrukční kanceláře GNPP Region slouží k ničení ponorkových plavidel protivníka, které se pohybují rychlostí až 43 uzlů (80 km/h) ve hloubkách do 800 m, a hladinových plavidel. Zmíněná zbraň má štíhlé válcovité tělo s průměrem 350 mm a délkou 3,69 m. Ve špici trupu raketového torpéda typu APR-3 se nachází přístrojová sekce s aktivní/pasivní samonaváděcí hlavicí. Samonaváděcí hlavice této zbraně má dosah 1 800 až 2 000 m ve vyhledávacím režimu, resp. 800 až 1 200 m v zaměřovacím režimu (při vlastním útoku), a zorné pole 45° v horizontální a 90° ve vertikální rovině. K zpracování zachycených akustických signálů přitom využívá prostorově-časovou korelační metodu v kombinaci s azimutální frekvenční modulací (AFM). Díky tomu dokáže odfiltrovat zvukové signály hydroakustických protiopatření od zvukových signálů cíle. Přesnost navedení činí 1,5 až 2°. Přímo za sekcí se samonaváděcí hlavicí se nachází instalace trhavé bojové hlavice o hmotnosti 74 až 76 kg s bezkontaktním a kontaktním zapalovačem. Přímo za bojovou hlavicí je další přístrojová sekce. Zadní část těla raketového torpéda typu APR-3 prakticky v celém objemu vyplňuje raketový motor na tuhé pohonné látky. Kromě toho se zde nachází ovládací mechanismus kormidel. K zádi těla raketového torpéda typu APR-3 jsou uchyceny protáhlé lichoběžníkové stabilizátory, které mají vzájemné uspořádání do tvaru kříže. Odtokovou hranu stabilizátorů okupují vertikální a horizontální kormidla. K zadní části těla této zbraně je uchycen odhoditelný kontejner s padákovým systémem a stabilizačním prstencem. K odhození kontejneru padákového systému, a ochranného krytu samonaváděcí hlavice, dochází při dopadu na vodní hladinu. Po dosednutí na vodní hladinu raketové torpédo typu APR-3 klesá po spirále s vypnutým motorem do hloubky max. 200 m. Přitom za pomoci aktivního i pasivního kanálu samonavedení prohledává okolí. Motor má přitom vypnutý proto, aby svým hlukem nerušil samonaváděcí soustavu. Pokud přitom nalezne cíl, samonaváděcí soustava si uloží do paměti jeho polohu. Současně zmíněnou zbraň nasměruje přímo na něj. Poté dochází k spuštění raketového motoru. Krátce nato je vypnuta samonaváděcí hlavice, neboť by za chodu raketového motoru nic „neslyšela“. Nyní je raketové torpédo typu APR-3 naváděno inerciálně. Systém řízení této zbraně přitom dokáže automaticky určit úhel předstihu a v průběhu pohybu směrem k cíli jej neustále upravovat. To zvyšuje pravděpodobnost zasažení střední partie cíle. Raketový motor přitom dokáže torpédo typu APR-3 rozehnat až na 100 uzlů (185 km/h). Max. doba jeho chodu činí 113 s. Těsně před dosažením předtím stanovené pozice cíle je opět zapnuta hydroakustická samonaváděcí soustava, aby torpédo typu APR-3 přesně navedla na cíl. Pokud zmíněná zbraň svůj cíl mine, dochází k aktivaci autodestrukčního systému. Pravděpodobnost zničení ponorky, která je zaměřena s přesností 300 až 500 m, za pomoci raketového torpéda typu APR-3 činí 92 %. K zničení cíle, pokud je zasažen, dochází do 1 až 2 min. Vývoj raketového torpéda typu APR-3 byl zahájen již v roce 1969 a probíhal paralelně s vývojem méně pokročilého raketového torpéda typu APR-2, které bylo do výzbroje VMF zařazeno v roce 1976. V průběhu vývoje byl projekt této zbraně několikrát přepracován. V konečné projektové podobě proto raketové torpédo typu APR-3 nese název Orel-M. Vývoj této zbraně se nakonec zatáhl až do roku 1990. Přijetí raketového torpéda typu APR-3 do výzbroje VMF bylo schváleno v roce 1991 (dle jiných zdrojů v roce 1990). Produkce této zbraně se ale rozeběhla až 10 nato, a to díky čínské zakázce. Číňané konkrétně raketová torpéda typu APR-3 zakoupili, v exportní verzi APR-3E, pro palubní vrtulníky typu Ka-28 (Helix A). V roce 2010 byl zahájen vývoj vylepšené verze raketového torpéda typu APR-3, která nese označení APR-3M Grif a která má menší rozměry a hmotnost a nový raketový motor a samonaváděcí soustavu. Zkoušky této zbraně byly završeny v roce 2019. Ten samý rok bylo oznámeno, že raketové torpédo typu APR-3M bude integrováno do zbraňového systému palubního vrtulníku typu Ka-27M, který vzešel z modernizačního programu vrtulníku typu Ka-27 (Helix A). V roce 2021, na mezinárodní námořní výstavě IMDS-2021 (International Maritime Defence Show 2021) konající se v Petrohradu, byla ohlášena dodávka první série této zbraně VMF. Raketové torpédo typu APR-3M se přitom stalo též bojovým nákladem protiponorkových řízených střel řady 91R lodního a ponorkového raketového komplexu typu Kalibr.

Verze:

APR-3 Orel-M – první výrobní modifikace raketového torpéda typu APR-3. Zařazení tohoto modelu do výzbroje VMF bylo schváleno na počátku 90. let.

APR-3E Orel-M – exportní modifikace raketového torpéda typu APR-3. Tento model byl vyvezen do ČLR. Čínské námořnictvo přitom raketové torpédo typu APR-3E používá na palubních vrtulnících typu Ka-28 (Helix A).

APR-3M Grif – pokročilá modifikace raketového torpéda typu APR-3. Tento model má menší délku (3,20 vs 3,68 m) a hmotnost (475 kg vs 525 kg). Kromě toho je opatřen novým motorem s delší dobou chodu. Díky tomu má delší dosah. Raketové torpédo typu APR-3M ale obdrželo též novou samonaváděcí hlavici s vyšší přesností navedení, větší spolehlivostí, delším detekčním dosahem (2 500 m vs 2 000 m) a větší odolností vůči akustickému rušení. Sériová výroba tohoto modelu se rozeběhla po roce 2019.

APR-3ME Grif – exportní modifikace raketového torpéda typu APR-3M. Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován na moskevské výstavě MAKS 2017, která se konala v červenci roku 2017, ve formě makety.

APR-3EUD – cvičná modifikace raketového torpéda typu APR-3M

APR-3R – maketa raketového torpéda typu APR-3 určená k zaškolování personálu zákazníka

Nosič:  Ka-27M (Helix) a Ka-28 (Helix A)

Uživatelé:  ČLR a Rusko

 

APR-3

 

Způsob navedení:  inerciální + aktivní/pasivní hydroakustické

Pohon:  jeden raketový motor na tuhé pohonné látky

Bojová hlavice:  trhavá o hmotnosti 74 až 76 kg s bezkontaktním a kontaktním zapalovačem

 

 

TTD:     
Délka: 3,69 m
Průměr těla:   350 mm
Rozpětí stabilizačních ploch: 0,50 m
Startovací hmotnost: 525 kg
Max. rychlost: 100 uzlů (185 km/h)
Dosah pod hladinou: ?
Ponor: do 800 m

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 31.1.2025