APR-2 Jastreb-M

Typ: letecké raketové torpédo
Určení: ničení ponorkových a hladinových plavidel
Vyvinul: GNPP Region
Naváděné letecké raketové torpédo typu APR-2 z dílny konstrukční kanceláře GNPP Region slouží k ničení ponorkových plavidel protivníka, které se pohybují rychlostí až 43 uzlů (80 km/h) ve hloubkách do 600 m, a hladinových plavidel. Raketové torpédo typu APR-2 bylo vyvinuto jako náhrada za ryze protiponorkové raketové torpédo typu APR-1, první protiponorkové raketové torpédo sovětské konstrukce. Zmíněná zbraň má štíhlé válcovité tělo s průměrem 350 mm a délkou 3,70 m. Ve špici trupu raketového torpéda typu APR-2 se nachází přístrojová sekce s aktivní/pasivní samonaváděcí hlavicí. Zatímco dosah aktivního kanálu činí 1 500 m pro ponorková plavidla, resp. 1 000 m pro hladinová plavidla, pasivní kanál samonaváděcí hlavice raketového torpéda typu APR-2 má dosah 500 m. Samonaváděcí hlavice této zbraně využívá k zpracování zachycených akustických signálů fázovou korelaci a má zorné pole 45° v horizontální a 90° ve vertikální rovině. Přesnost navedení činí 2°. Samonaváděcí hlavice raketového torpéda typu APR-2 přitom může cíl vyhledávat a zaměřovat i za chodu raketového motoru, který je původcem značného hluku. To samonavádění hlavice raketového torpéda typu APR-1 neumožňovala. Přímo za sekcí se samonaváděcí hlavicí se nachází instalace trhavé bojové hlavice o hmotnosti 80 kg s bezkontaktním akustickým zapalovačem. Díky účinnější výbušné náplni má bojová hlavice této zbraně shodnou ničivou sílu jako bojová hlavice raketového torpéda typu APR-1 při menších rozměrech. Přímo za bojovou hlavicí je další přístrojová sekce. Zadní část těla raketového torpéda typu APR-2 prakticky v celém objemu vyplňuje raketový motor, který využívá vysokoenergické tuhé palivo. Kromě toho se zde nachází ovládací mechanismus kormidel. K zádi těla raketového torpéda typu APR-2 jsou uchyceny protáhlé lichoběžníkové stabilizátory, které mají vzájemné uspořádání do tvaru kříže. Odtokovou hranu stabilizátorů okupují vertikální a horizontální kormidla. K zadní části těla této zbraně je uchycen odhoditelný kontejner s padákovým systémem a čtveřicí obdélníkových do tvaru kříže uspořádaných stabilizátorů. K odhození kontejneru padákového systému, a ochranného krytu samonaváděcí hlavice, dochází při dopadu na vodní hladinu. Na vodní hladinu přitom raketové torpédo typu APR-2 dopadá po úhlem 17°. Poté klesá po spirále s vypnutým motorem do hloubky max. 150 m. Přitom za pomoci aktivního i pasivního kanálu samonavedení prohledává okolí. Motor má přitom vypnutý proto, aby svým hlukem nerušil samonaváděcí soustavu. Pokud přitom nalezne cíl, samonaváděcí soustava si uloží do paměti jeho polohu. Současně zmíněnou zbraň nasměruje přímo na něj. Poté dochází k spuštění raketového motoru. Krátce nato je vypnuta samonaváděcí hlavice, neboť by za chodu raketového motoru nic „neslyšela“. Nyní je raketové torpédo typu APR-2 naváděno inerciálně. Raketový motor přitom dokáže tuto zbraň rozehnat až na 62 uzlů (115 km/h). Těsně před dosažením předtím stanovené pozice cíle je opět zapnuta hydroakustická samonaváděcí soustava, aby torpédo typu APR-2 přesně navedla na cíl. Pokud zmíněná zbraň svůj cíl mine, po 15 až 20 min dochází k aktivaci autodestrukčního systému. Pravděpodobnost zničení ponorky, která je zaměřena s přesností 300 až 500 m, za pomoci raketového torpéda typu APR-2 činí 70 až 85 %. K zničení cíle, pokud je zasažen, dochází do 1 až 2 min. Práce na zmíněné zbrani se rozeběhly v polovině 60. let a probíhaly pod vedením M. Lisička. Zkoušky raketového torpéda typu APR-2 se rozeběhly v roce 1969. Státní testy této zbraně byly završeny v roce 1976. Přijetí torpéda typu APR-2 do výzbroje VMF bylo schváleno ten samý rok. Zatímco raketové torpédo typu APR-1 mohly používat pouze těžké čtyřmotorové turbovrtulové letouny typu Il-38 (May) a Tu-142 (Bear F), raketové torpédo typu APR-2 bylo možné, díky kompaktní konstrukci, začlenit též do zbraňového systému vrtulníků typu Ka-27 (Helix A) a Mi-14PL (Haze A).
Verze:
APR-2 Jastreb-M – první výše popsaná exportní modifikace raketového torpéda typu APR-2. Do výzbroje VMF byl tento model zařazen v roce 1976.
APR-2E Jastreb-E – exportní modifikace raketového torpéda typu APR-2. Tento model je případným zákazníkům nabízen od roku 1984.
Nosič: Il-38 (May), Ka-27 (Helix A), Ka-28 (Helix A), Mi-14PL (Haze A) a Tu-142MZ (Bear F mod.4)
Uživatelé: SSSR
Způsob navedení: inerciální + aktivní/pasivní hydroakustické
Pohon: jeden raketový motor na tuhé pohonné látky
Bojová hlavice: trhavá o hmotnosti 80 kg s bezkontaktním akustickým zapalovačem
TTD: | |
Délka: | 3,70 m |
Průměr těla: | 350 mm |
Startovací hmotnost: | 575 kg |
Max. rychlost: | 62 uzlů (115 km/h) |
Dosah pod hladinou: | 1,5 až 2 km |
Ponor: | 15 až 600 m |
Rychlost nosiče při shozu: | do 800 km/h |
Výška shozu: | 300 až 2 000 m |
poslední úpravy provedeny dne: 31.1.2025