Brjuchanov „ekranoplán“

Typ:  lehký ekranoplán

Určení:  létání pro zábavu

Historie:  V roce 2015 byl amatérským nadšencem z Irkutska, I. Brjuchanovem, po třech letech usilovné práce dokončen bezejmenný lehký jednomístný ekranoplán jednoduché konstrukce, který si svým celkovým vzezřením nic nezadal s větším a těžším dvoumístným ekranoplánem typu ESKA-1 z dílny CLST. Drak zmíněného stroje měl dřevěnou kostru. Jeho potah byl zhotoven z překližky potažné plátnem. Zmíněný ekranoplán měl krátký zavalitý trup se zahrocenou špicí a hranatým profilem a poměrně tlusté a krátké hornoplošně uspořádané křídlo s výrazným záporným vzepětím. Pod konci křídla tohoto stroje se nacházely hranaté plováky. Na rozdíl od ekranoplánu typu ESKA-1 křídlo zmíněného stroje nebylo opatřeno winglety. Ocasní plochy tohoto ekranoplánu se sestávaly z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku a zaujímaly vzájemné uspořádání do tvaru písmene „T“. Instalace VOP se tedy nacházela na vrcholu SOP. Kokpit zmíněného ekranoplánu byl umístěn v přední části trupu, přímo před křídlem, a byl, na rozdíl od kokpitu ekranoplánu typu ESKA-1, řešen jako otevřený. Kokpit tohoto stroje přitom postrádal dokonce i větrný štítek. Pohon zmíněného ekranoplánu obstarával blíže nespecifikovaný 17 hp motor motocyklového původu, který Brjuchanov zakoupil v prodejně motocyklů. Zmíněný motor postrádal kapotu a roztáčel dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Jeho instalace se přitom nacházela na vrcholu hřbetního příhradového nosníku s tvarem pyramidy, který byl umístěn přímo za otevřeným kokpitem. Ovládání tohoto stroje bylo velmi originální. K jeho pilotáži totiž sloužila čtveřice pák. Zkoušky zmíněného ekranoplánu byly realizovány v Čertugeevském zálivu, poblíž sídliště Solnecnyj. První pokus o plavbu byl ale neúspěšný, a to kuli problémům s motorem a v neposlední řadě též kuli větrnému a deštivému počasí. Za úspěšný bylo možné považovat až druhý pokus o plavbu. První plavba zmíněného ekranoplánu přitom trvala 20 min. Přestože měl zmíněný stroj projektovanou rychlost 70 km/h, Brjuchanov se jej tehdy z bezpečnostních důvodů neodvážil rozehnat na rychlost vyšší než 20 km/h. O dalších osudech tohoto stroje nejsou bohužel k dispozici žádné informace.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      jeden motocyklový motor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 17 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 70* km/h
Letová výška:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 24.11.2023