MARIC Type 751G
Typ: pokročilá modifikace experimentálního ekranoplánu „Type 751“ SWAN
Určení: prověření letových vlastností, stability a ovladatelnosti koncepce
Odlišnosti od modelu „Type 751“:
- instalace gondol startovacích motorů typu HS-6E-1 uvnitř výrazně zvětšených prstencovitých krytů vrtulí, které jsou uchyceny za pomoci zesílených vzpěr k oběma bokům přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou (naproti tomu gondoly startovacích jednotek modelu „Type 751“ jsou vestavěny do náběžné hrany střední části křídla a s vrtulemi, které se nacházejí uvnitř prstencovitých krytů, jsou propojeny prostřednictvím dlouhých hřídelí)
- instalace nových vnějších částí křídla s větším rozpětím, výrazným vzepětím (na místo nulového) a dvěma páry aerodynamických hřebenů na spodní ploše
- instalace modifikované vodorovné ocasní plochy (VOP) s větším rozpětím
Historie: Protože letové zkoušky experimentálního dopravního ekranoplánu typu „Type 751“ z dílny institutu MARIC (Námořní vývojový a výzkumný institut Číny), které byly realizovány v letech 1999 až 2002 na jezeře Din Sah, nepřetržitě sužovaly potíže se spolehlivostí dlouhých hřídelí propojujících startovací motory typu HS-6E-1 s příďovými čtyřlistými vrtulemi, později byla do konstrukce jediného prototypu tohoto stroje vnesena celá řada změn. Konstruktéři institutu MARIC se přitom rozhodli zmíněnému problému předejít přímým spojením startovacích jednotek s vrtulemi. Jejich gondoly byly proto přemístěny z náběžné hrany křídla přímo do středu prstencovitých vrtulových plášťů, které se nacházejí na bocích přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou. V této souvislosti zmíněné vrtulové pláště obdržely větší průměr a zesílené vzpěry, za jejich pomoci jsou uchyceny k bokům přídě trupu. Současně byla upravena instalace regulačních žaluzií nacházejících se přímo za vrtulemi. To vše pak motorům typu HS-6E-1 vedle výrazně lepší spolehlivosti zajistilo též účinnější chlazení a nižší úroveň vibrací. Protože gondoly startovacích jednotek svou poměrně robustní konstrukcí neblaze ovlivňovaly proudění vzduchu uvnitř prstencových plášťů příďových vrtulí, což se velmi negativně projevilo na aerodynamice a podélné stabilitě, později jediný prototyp ekranoplánu „Type 751“ obdržel též novou vodorovnou ocasní plochu (VOP) se zvětšeným rozpětím a nové vnější části křídla s větším rozpětím, výrazným vzepětím a dvěma páry aerodynamických hřebenů na spodní ploše. Tyto změny se přitom pomítly pozitivně nejen na stabilitě, ale i na rychlosti a charakteristikách při vznášení na statickém vzduchovém polštáři. Poznatky získané v průběhu zkušebního programu takto modifikovaného jediného prototypu ekranoplánu „Type 751“, který vešel ve známost jako „Type 751G“, přitom institut MARIC plánuje do budoucna zužitkovat v konstrukci shodně koncipovaného dopravního stroje s přepravní kapacitou 80 až 100 osob, rychlostí 230 km/h a doletem 930 km. Pohon tohoto ekranoplánu se vzletovou hmotností 35 t, délkou 34 m, rozpětím křídla 23,5 m a výškou 9,3 m mají přitom zajišťovat tři 2 347 hp turbovrtulové motory typu WJ-5A1.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí jediného prototypu modelu „Type 751“)
Uživatelé: žádní
Posádka: dvě až čtyři osoby
Pohon: dva pístové motory typu Zhuzhou HS-6E-1 s max. výkonem po 345 hp (startovací jednotky) a jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6A s max. výkonem 285 hp (letová jednotka)
Kapacita: 12 až 18 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Letová výška: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012