LGAA RX4E

Lehký čtyřmístný jednomotorový víceúčelový letoun na elektrický pohon typu  RX4E z dílny Liaoning General Aviation Academy ze Shenyangu může sloužit mimo jiné k přepravě osob a lehkého nákladu na krátké vzdálenosti, výcviku pilotů, vyhlídkovým a zážitkovým letům, leteckému snímkování či vzdušnému mapování. Letoun typu RX4E je koncipován jako hornoplošník s elegantním vřetenovitým trupem, štíhlým přímým křídlem s lichoběžníkovým půdorysem a malými trojúhelníkovými winglety, klasicky koncipovanými štíhlými lichoběžníkovými ocasními plochami, které doplňuje nízká kýlovka, a pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu. Jeho drak je z podstatné části zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Kompozitní materiály se přitom na celkové hmotnosti draku tohoto stroje podílejí z celých 77-ti %. Kabina posádky letounu typu RX4E ukrývá sedadla pro jednoho pilota a tři pasažéry a je opatřena jedním zaobleným čelním a třemi páry tandemově uspořádaných postranních okénky. První levé, první pravé a druhé pravé postranní okénko kabiny tohoto stroje je přitom součástí výklopných (směrem dopředu ven) vstupních dveří. Pohonná jednotka letounu typu RX4E roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání a je napájena palubními bateriemi s celkovou kapacitou 70 kW/h a energickou hustotou přes 300 W/kg. Prototyp tohoto stroje (B-00FP) byl vyroben Liaoning Ruixiang General Aviation Manufacture Company a do oblak se napoprvé vydal, z VPD shenyangského letiště Caihu, dne 28. října 2019. Letoun typu RX4E se stal prvním čtyřmístným letounem s elektrickým pohonem čínské konstrukce, který obdržel konstrukční certifikát od CAAC (Civil Aviation Administration of China). Současně se jedná o první čtyřmístný letoun s elektrickým pohonem na světě, který byl certifikován pro civilní provoz.

Verze:

RX4E – základní výše popsaná elektromotorem poháněná modifikace letounu typu RX4E. Prototyp tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal dne 28. října 2019.

RX4HE – experimentální modifikace letounu typu RX4E s instalací 2,0 l přeplňovaného spalovacího motoru s přímým vstřikováním, který spaluje vodík. Pohonná jednotka tohoto modelu je prvním leteckým motorem s vnitřním spalováním na vodík čínské konstrukce. Zmíněný motor byl vyvinut společností FAW (First Automotive Works) Group. Jeho základem se přitom stal klasický automobilový benzínový motor typu Red Flag. Palubní zásoba stlačeného vodíku letounu typu RX4HE činí 4,5 kg a postačuje na cca 1 h letu cestovní rychlostí 180 km/h. Vývoj tohoto stroje byl zahájen v roce 2021. Prototyp letounu typu RX4HE (B-0FKU) se do oblak napoprvé vydal dne 25. března 2023.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

RX4E

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden elektromotor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 188 hp   

Kapacita:    tři pasažéři

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,50 m
Délka:   8,40 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 860 kg
Max. vzletová hmotnost: 1 200 kg
Max. rychlost: 260 km/h
Cestovní rychlost: 200 km/h
Praktický dostup:   1 000 m
Max. dolet:    300 km
Vytrvalost: 1 h a 30 min



 

 

 

RX4HE

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden motor s vnitřním spalováním na vodík blíže nespecifikovaného typu  

Kapacita:    tři pasažéři

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,50 m
Délka:   8,20 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: 180 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?
Vytrvalost: cca 1 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.4.2023