AVIC AG50

Lehký jednomotorový dvoumístný sportovní letoun typu AG50 z dílny SVI (Special Research Vehicle Institute) a GAI (General Aircraft Research Institute) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) slouží k rekreačnímu létání a výcviku pilotů. Zmíněný stroj je pojat jako vzpěrový hornoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami a nápadně se podobá americkému letounu typu Cessna 172 Skyhawk. V přední části trupu letounu typu AG50 se nachází instalace pohonné jednotky v podobě 80 hp benzínového motoru blíže nespecifikovaného typu. Zmíněný motor přitom roztáčí třílistou vrtuli v tažném uspořádání. Přímo za motorovou sekcí, resp. přímo pod křídlem, je umístěna dvoumístná kabina posádky se sedadlem pilota vlevo a sedadlem druhého pilota nebo pasažéra vpravo. Kabinu letounu typu AG50 zpřístupňuje jeden pár postranních výklopných dveří automobilového typu. Zasklení kabiny tohoto stroje se sestává z jednoho zaobleného čelního okénka a dvou tandemově uspořádaných párů postranních okének. O poznání větší přední pár postranních okének kabiny letounu typu AG50 je přitom součástí vstupních dveří. Plynule se zužující zadní část trupu tohoto stroje zastává funkci nosníku ocasních ploch. Vyztužené (jedním párem vzpěr) přímé hornoplošně uspořádané křídlo letounu typu AG50 má půdorys ve tvaru lichoběžníku a přibližně nulové vzepětí. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která tvoří zakončení trupu, a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru lichoběžníku. Ta je přitom uchycena k bokům ocasního nosníku. K vzletu a přistání letoun typu AG50 využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku tohoto stroje se nachází na břichu motorové kapoty, hlavní podvozky jsou uchyceny k okrajům břicha střední partie trupu, v oblasti za vstupními dveřmi kabiny. Kolový podvozek letounu typu AG50 je přitom možné snadno zaměnit podvozkem plovákovým. Součástí vybavení tohoto stroje se stal padákový záchranný systém. Zmíněný systém přitom umožňuje záchranu celého letounu při mimořádných událostech. Ke svému prvnímu 12-ti min letu se prototyp letounu typu AG50 vydal dne 26. srpna 2020, z VPD letiště Zhanghe, které se nachází v Jingmenu (provincie Hubei). Typový certifikát byl CAAC (Civil Aviation Administration of China) letounu typu AG50 vystaven v listopadu roku 2022. První objednávky letounů typu AG50 byly podepsány již dne 8. listopadu 2018, na Airshow China 2018, která se konala v Zhuhai, a to s tuzemskými společnostmi Zonye Huawei Holding, Beijing Silu General Aviation a Panjin Yuelong General Aviation.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  pravděpodobně žádní

 

 

 

Posádka:   dva piloti nebo jeden pilot a jeden pasažér

Pohon:      jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 80 hp

Výzbroj:    žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,11 m
Délka:   6,50 m
Výška: 2,33 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 650 kg
Max. užitečné zatížení: 245 kg
Max. rychlost: 222 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    650 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.6.2023