AVIC Leadair AG300 (Primus 150)

Lehký jednomotorový pětimístný obchodní letoun typu Leadair AG300 z dílny SVI (Special Research Vehicle Institute) a GAI (General Aircraft Research Institute) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) je řešen jako dolnoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami. Drak tohoto stroje je z 90-ti % zhotoven z lehkých kompozitních materiálů, což má pozitivní vliv na nosnost. Letoun typu AG300 má elegantní vřetenovitý trup s oválným průřezem. V přední části trupu tohoto stroje se nachází instalace pohonné jednotky v podobě 850 hp turbovrtulového motoru typu H85 americké značky General Electric. Zmíněný motor roztáčí jednu čtyřlistou vrtuli v tažném uspořádání a využívá oválný lapač vzduchu, který se nachází přímo pod vrtulovým kuželem, a jeden pár výfuků. Ten přitom vystupuje z boků motorové kapoty. Přímo za motorovou sekcí se nachází kabina posádky se sedadlem pilota vpředu a sedadly čtyř cestujících, která jsou uspořádána po dvou do dvou řad, vzadu. Kabinu letounu typu AG300 zpřístupňují výklopné horizontálně dělené dvoudílné dveře, které se nacházejí na pravoboku, přímo za křídlem. Zatímco horní díl vstupních dveří kabiny tohoto stroje se vyklápí směrem nahoru, díl dolní směrem dolů. Zasklení kabiny letounu typu AG300 se sestává ze dvou rozměrných čelních okének a tří párů postranních kulatých okének. Zatímco pravé druhé kulaté okénko je součástí nouzového výstupu, poslední levé kulaté okénko je vetknuto do horního dílu vstupních dveří. Štíhlé dolnoplošně uspořádané křídlo letounu typu AG300 má kladné vzepětí, ogivální náběžnou a přímou odtokovou hranu a malé winglety. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné šípové svislé plochy (SOP), která tvoří zakončení trupu, a jedné středoplošně uspořádané vodorovné ocasní plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru lichoběžníku. K vzletu a přistání letoun typu AG300 využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek tohoto stroje se zasouvá, po směru letu, do břicha motorové kapoty, hlavní podvozky letounu typu AG300 se zatahují, směrem k sobě, do útrob střední partie křídla. Letoun typu AG300 byl původně znám jako Primus 150 a konstrukčně vychází z letounu typu Epic LT z dílny americké společnosti Epic Aircraft, která po svém krachu, k němuž došlo v roce 2010, oprávnění na výrobu a podporu svých letadel předala čínskému konsorciu AVIC. Při vývoji zmíněného stroje, který byl zahájen v listopadu roku 2011, byly zohledněny nejen požadavky čínských, ale i amerických norem. Prototyp letounu typu AG300 se do oblak napoprvé vydal dne 5. července 2014 a svůj veřejný debut si odbyl na Airshow China 2014, která se konala v listopadu toho samého roku. Konstrukční certifikát byl tomuto stroji vystaven v následujícím roce. Tehdy se přitom jednalo o zdaleka nejrychlejší jednomotorový turbovrtulový obchodní letoun čínské výroby.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  pravděpodobně žádní

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      jeden turbovrtulový motor typu General Electric H85 americké výroby s max. výkonem 850 hp

Kapacita:   čtyři pasažéři

Výzbroj:    žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,08 m
Délka:   10,30 m
Výška: 3,34 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 650 kg
Max. rychlost: 600 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    1 850 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.6.2023