AVIC AG100

Lehký jednomotorový třímístný letoun typu AG100 z dílny SVI (Special Research Vehicle Institute) a GAI (General Aircraft Research Institute) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) slouží k výcviku pilotů. Zmíněný stroj je řešen jako dolnoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami a svým vzezřením si nic nezadá s americkým letounem typu Cirrus SR22. V přední části trupu letounu typu AG100 se nachází instalace pohonné jednotky v podobě benzínového motoru blíže nespecifikovaného typu. Zmíněný motor přitom roztáčí dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Přímo za motorovou sekcí, resp. přímo nad křídlem, je umístěna třímístná kabina posádky se dvěma sedadly vpředu a jedním sedadlem vzadu. Kabinu letounu typu AG100 zpřístupňuje jeden pár postranních výklopných dveří automobilového typu. Zasklení kabiny tohoto stroje se sestává z jednoho zaobleného čelního okénka a dvou tandemově uspořádaných párů postranních okének. O poznání větší přední pár postranních okének kabiny letounu typu AG100 je přitom součástí vstupních dveří. Plynule se zužující zadní část trupu tohoto stroje zastává funkci nosníku ocasních ploch. Přímé dolnoplošně uspořádané křídlo letounu typu AG100 má půdorys ve tvaru lichoběžníku a je opatřeno winglety. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která tvoří zakončení trupu, a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru lichoběžníku. Ta je přitom uchycena k bokům ocasního nosníku. K vzletu a přistání letoun typu AG100 využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku tohoto stroje se nachází na břichu motorové kapoty, hlavní podvozky jsou uchyceny k okrajům břicha střední partie trupu, na úrovni vstupních dveří kabiny. Součástí vybavení tohoto stroje se stal padákový záchranný systém. Zmíněný systém přitom umožňuje záchranu celého letounu při mimořádných událostech. Vývoj letounu typu AG100 byl zahájen v dubnu roku 2017. Ke svému prvnímu 10-ti min letu se prototyp tohoto stroje vydal dne 20. června 2020, z VPD letiště Moganshan, které se nachází v Deqingu (provincie Zhejiang). V průběhu zkoušek letounu typu AG100 bylo nalétáno stovky hodin. Typový certifikát od CAAC (Civil Aviation Administration of China) tento stroj obdržel v listopadu roku 2023. Produkční certifikát byl letounu typu AG100 vystaven dne 26. prosince 2023. Prvních šest sériových strojů bylo prvním zákazníkům v podobě leteckých škol Henan New Silk Road Flight College a Zhuhai AVIC Flight School slavnostně předáno dne 16. ledna 2024. Řadový provoz zmíněných letounů by přitom měl být zahájen v březnu tohoto roku. Výrobní plány závodu z Deqingu počítají s navýšením výrobní kapacity na 20 letounů do roku 2024, resp. na 30. letounů do roku 2025.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp a nejméně šest sériových strojů

Uživatelé:  ČLR

 

 

 

Posádka:   jeden nebo dva piloti

Pohon:      jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu  

Kapacita:   jeden nebo dva pasažéři

Výzbroj:    žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 10,42 m
Délka:   7,26 m
Výška: 2,88 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 975 kg
Max. užitečné zatížení: 385 kg
Max. rychlost: 257 km/h
Praktický dostup:   4 267 m
Max. dolet:    1 000 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.4.2024