Technologij SDP SDP-09
Typ: dopravní ekranoplán
Určení: přeprava osob
Historie: Jediný prototyp ekranoplánu pro říční dopravu typu SDP-09 byl postaven v roce 2006 společností Technologij SDP. Po koncepční stránce přitom šlo o středoplošník s člunovitým trupem a dvojicí nosných ploch s tzv. kachním uspořádáním. Zatímco na samé přídi trupu tohoto stroje se nacházela kachní plocha s výrazným úhlem náběhu, která zajišťovala stabilizaci letové výšky, na jeho zádi byla umístěna hlavní nosná plocha. Ke koncům příďové kachní i záďové hlavní nosné plochy ekranoplánu typu SDP-09 byly uchyceny vyrovnávací plováky. Ty přitom mimo jiné napomáhaly též zadržovat vzduch pod spodní plochou obou nosných ploch. Nosné plochy ekranoplánu typu SDP-09 doplňovala mohutná zdvojená svislá ocasní plocha (SOP) s lichoběžníkovým tvarem. Ta byla umístěna na zádi trupu a na její odtokové hraně se nacházela směrová kormidla. Pohon ekranoplánu typu SDP-09 obstarávaly dva automobilové motory značky Honda s max. výkonem po 220 hp. Zmíněné motory byly vestavěny do přídě trupu a roztáčely dvojici šestilistých tažných vrtulí. Jejich instalace se přitom nacházela přímo nad příďovou kachní plochou. Ze hřbetu střední části trupu pak vystupovala bohatě prosklená „automobilová“ kabina se sedadly pro dva piloty a šest až osm pasažérů. Zatímco kabinu posádky ekranoplán typu SDP-09 přebíral přímo od automobilu typu Toyota Caldina, konstrukci přední části trupu tento stroj sdílel s motorovým člunem typu Sarepta. Zkoušky jediného prototypu ekranoplánu typu SDP-09 se rozeběhly v březnu roku 2006 a byly realizovány na ledové ploše. Celý zkušební program tohoto stroje ale ztroskotal na tom, že vestavěné motory značky Honda nepodávaly projektovaný výkon. Protože se sehnat nové pohonné jednotky tohoto typu ukázalo být nanejvýš problematické, vývoj ekranoplánu typu SDP-09 byl později údajně zcela zastaven.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti
Pohon: dva pístové motory značky Honda s max. výkonem po 220 hp
Kapacita: 6 až 8 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 800 kg
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 600 kg |
Max. rychlost: | 130 - 150 km/h |
Letová výška: | 0,7 - 1,0 m |
Max. dolet: | 1 500 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013