CLST ES-1
Typ: experimentální ekranoplán
Určení: studium stability a ovladatelnosti ekranoplánu opatřeného hlavní nosnou plochou s kruhovým půdorysem a využitelnosti malého ekranoplánu pro pátrací a záchrannou činnost
Historie: Jediný prototyp experimentálního ekranoplánu typu ES-1 byl postaven v roce 1971 konstrukčním týmem J.V. Makarova, který působil při institutu CLST (Centrální laboratoř záchranné techniky). Posláním tohoto nevelkého celodřevěného stroje se přitom kromě studia stability a ovladatelnosti ekranoplánu s hlavní nosnou plochou s kruhovým půdorysem v průběhu letu na dynamickém vzduchovém polštáři stalo též studium využitelnosti této techniky pro pátrací a záchrannou činnost. Kruhové křídlo ekranoplánu typu ES-1 mělo průměr 3,6 m a sestávalo se z pevné kruhové střední vnější části a pružné prstencové vnější části. Zatímco střední kruhová část zmíněného křídla obdržela úhel náběhu 10°, úhel náběhu vnější prstencové části, která byla zhotovena z 0,5 m polyethylenové desky, byl nulový. Díky tomu diskové křídlo ekranoplánu typu ES-1 vykazovalo výrazně vydutým profilem. Boční okraje křídla tohoto stroje byly navíc skloněny směrem dolů (pod úhlem 30°). Takto skloněné konce křídla ekranoplánu typu ES-1 zastávaly obdobnou funkci, jakou měly koncové svislé křídelní plošky ekranoplánů z dílny R.E. Alexejeva. Napomáhaly tedy zadržovat pod křídlem vzduch, což sebou přinášelo výrazný vzrůst účinku přízemního efektu. V ose výše popsaného diskového křídla se nacházel člunovitý trup s plochým břichem a mírně vystupujícím hřbetem. Zatímco příď trupu ekranoplánu typu ES-1 ukrývala jednomístnou pilotní kabinu, záď trupu tohoto stroje nesla ocasní plochy uspořádané do tvaru písmene „T“. Pohon jediného prototypu experimentálního ekranoplánu typu ES-1 obstarával jeden pístový motor typu M-107 motocyklového původu. Ten se přitom nacházel přímo za kokpitem a roztáčel jednu dvoulistou tlačnou vrtuli. Zkoušky jediného prototypu ekranoplánu typu ES-1 probíhaly na řece Moskvě.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu M-107
TTD: | |
Průměr křídla: | 3,60 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Letová výška: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013