Shijiazhuang HO300 Seagull (Haiou)
Typ: lehký víceúčelový hydroplán
Určení: přeprava osob
Historie: Lehký jednomotorový šestimístný víceúčelový hydroplán typu HO300 byl vyvinut společností SAIC (Shijiazhuang Aircraft Industry Company) ze Shijiazhuangu, která je součástí korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Zmíněný stroj byl navržen s ohledem na požadavky normy CCAR-23-R3. Svým vzezřením se přitom nápadně podobá americkému hydroplánu typu Lake LA-250/-270 z 80. let, který je pojat jako středoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami a motorem na vrcholu vysokého hřbetního pylonu. Hydroplán typu HO-300 má ale proti hydroplánu typu LA-250 některá aerodynamická vylepšení. Zmíněný stroj konkrétně postrádá „předkýl“ SOP. Jeho křídlo je navíc opatřeno winglety, které hydroplán typu LA-250 postrádá. Kromě toho má objemnější kabinu. Kabina hydroplánu typu HO300 je navíc umístěna blíže u přídě trupu. První prototyp tohoto stroje se do oblak napoprvé vydal dne 10. listopadu 2010. Svůj veřejný debut si hydroplán typu HO300 odbyl na Airshow China 2010, která se konala ten samý měsíc. Návštěvníci zmíněné airshow měli přitom možnost shlédnout hned dva tyto stroje. Zatímco jeden z nich byl vystaven v pavilonu korporace AVIC, ten druhý se nacházel na statické ukázce. Do konce roku 2010 výrobce zaregistroval předběžné objednávky na 50 hydroplánů typu HO300. Do ledna roku 2011 se závodu společnosti SAIC podařilo zkompletovat kromě pěti prototypů též dva sériové stroje.
Popis: Hydroplán typu HO300 je řešen jako středoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami. Člunovité břicho trupu tohoto stroje je, kuli usnadnění odpoutání od vodní hladiny při vzletu, jednou odstupněno. V přední části trupu hydroplánu typu HO300 se nachází kabina s šesti sedadly, která jsou uspořádána po dvou do tří řad. Vpředu vlevo přitom sedí pilot. Ostatní sedadla jsou vyhrazena pro pasažéry. Kabinu tohoto stroje zpřístupňuje dvoudílný výklopný, směrem nahoru k sobě, překryt pilotního prostoru. Zasklení kabiny hydroplánu typu HO300 se sestává ze dvou rozměrných čelních okének, která jsou součástí dvoudílného překrytu pilotního prostoru, a dvou nevelkých tandemově uspořádaných párů postranních okének. Přední pár postranních okének kabiny tohoto stroje má přitom obdélníkový tvar. Menší zadní pár postranních okének kabiny hydroplánu typu HO300 se nachází přímo nad náběžnou hranou křídla a má lichoběžníkový tvar. Přímé středoplošně uspořádané křídlo tohoto stroje má půdorys ve tvaru lichoběžníku a výrazné kladné vzepětí a je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety. K spodní ploše vnějších částí křídla hydroplánu typu HO300 jsou uchyceny štíhlé vyrovnávací plováky, které současně zastávají funkci dodatečných palivových nádrží. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné mohutné lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která tvoří zakončení trupu, a jedné vodorovné plochy s půdorysem ve tvaru obdélníku. VOP je přitom uchycena k bokům horní partie SOP. Pohon hydroplánu typu HO300 obstarává jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu. Zmíněný motor roztáčí jednu třílistou vrtuli v tažném uspořádání a je umístěn uvnitř vřetenovité gondoly, která je uchycena, za pomoci vysokého lichoběžníkového pylonu (s plynule se zvětšující hloubkou směrem zdola nahoru), k hřbetu zadní části trupu, na úrovni odtokové hrany křídla. Instalace motoru na vrcholu vysokého pylonu přitom snižuje riziko jeho střetu se slanou vodní tříští, která má vysoce korozivní účinek, při vzletu a přistání. K vzletu a přistání hydroplánu typu HO300 postačuje vodní plocha o délce 800 m, šířce 50 m a hloubce 1 m. Provoz tohoto stroje z vodní hladiny je přitom možný při výšce vln až 0,4 m. K vzletu a přistání z VPD hydroplán typu HO300 využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Příďový podvozek tohoto stroje se zatahuje, proti směru letu, do břicha přední části trupu, v oblasti před pilotním prostorem. Jeho šachta je přitom opatřena dvoudílnými podélně dělenými obdélníkovými dvířky. Naproti tomu hlavní podvozky hydroplánu typu HO300 se zasouvají, směrem k sobě, do nekrytých šachet, které se nacházejí ve střední části křídla.
Verze: žádné
Vyrobeno: 5 prototypů a nejméně 2 sériové stroje
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu
Kapacita: pět pasažérů (užitečné zatížení tohoto stroje činí 520 kg)
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,64 m |
Délka: | 8,99 m |
Výška: | 3,38 m |
Prázdná hmotnost: | 1 170 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 1 680 kg |
Max. rychlost: | 258 km/h |
Praktický dostup: | 6 000 m |
Max. dolet: | 1 300 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 4.6.2023