AVIC AG600 Water Dragon (Kunlong)
Typ: těžký námořní víceúčelový obojživelný letoun
Určení: hlídková činnost, pátrací a záchranná činnost, přeprava osob a nákladu a hašení lesních požárů
Historie: V roce 2009 se instituty SVI (Special Research Vehicle Institute) a GAI (General Aircraft Research Institute) konsorcia AVIC (Aircraft Industry Corporation of China) společnými silami pustily do prací na projektu nového těžkého čtyřmotorového turbovrtulového obojživelného letounu. Zmíněný stroj vešel ve známost pod označením AG600 (zpočátku byl znám jako JL600, TA600 či D600) a již od počátku se s ním počítalo jako s nástupcem nepříliš úspěšného obojživelného letounu typu SH-5 [Harb A], který od poloviny 80. let používá PLANAF v několika exemplářích k hlídkové činnosti. Obojživelný letoun typu AG600 bude ale plnit daleko širší spektrum úkolů než jeho předchůdce v podobě letounu typu SH-5 [Harb A], včetně pátrací a záchranné činnosti (SAR), přepravy osob a nákladu a hašení lesních požárů. Kromě toho bude též nabízen na vývoz. Na světovém trhu bude přitom tvořit přímou konkurenci japonskému typu ShinMaywa US-2. Celkové uspořádání hydroplán typu AG600 přebírá od svého předchůdce v podobě hydroplánu typu SH-5 [Harb A]. Jediným rozdílem je uspořádání ocasních ploch. Zatímco typ AG600 obdržel ocasní plochy uspořádané do tvaru písmene „T“, typ SH-5 [Harb A] je opatřen zdvojenou ocasní plochou. Jeho drak je navíc zhotoven z modernějších lehčích materiálů. Při vývoji hydroplán typu AG600 byla široce využita výpočetní technika. Díky tomu bylo možné lépe optimalizovat tvary jeho draku z hlediska aero- a hydrodynamiky. Dle výrobce je tento stroj z 90-ti % sestaven z komponent domácí konstrukce. Jeho pohon nicméně obstarávají turbovrtulové motory typu WJ-6. A tento motor není ničím jiným, než kopií sovětského motoru typu Al-20, jehož původ lze vystopovat již v 50. letech 20. století. Výhledově se nicméně pro tento stroj počítá s kvalitativně novým motorem typu WJ-16 čínské konstrukce. Široké veřejnosti byl projekt letounu typu AG600 poprvé prezentován, v podobě zmenšeného modelu, v listopadu roku 2010 na Airshow China 2010. Na Airshow China 2012, konající se dva roky nato, byla k vidění 1:1 maketa celé příďové sekce trupu tohoto stroje. Tehdejší plány přitom počítaly se zahájením letových zkoušek prvního prototypu v roce 2014. Nakonec si ale tento stroj (1001/B-002A) svůj slavnostní „roll-out“ odbyl až dne 23. července 2016. Široké veřejnosti se prototyp letounu typu AG600 poprvé představil na statické ukázce Airshow China 2016, která se konala v listopadu toho samého roku v Zhuhai. Do oblak se prototyp AG600 (B-002A) poprvé vydal dne 24. prosince 2017. Původní plány přitom počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2013. Zkoušky plavbyschopnosti prototypu AG600 (B-002A) se rozeběhly dne 2. září 2018 a byly realizovány na rezervoáru Zhanghe. V rámci zmíněných zkoušek tento stroj vykonal, ke dni 13. září toho samého roku, celkem osm plaveb s celkovou délkou trvání 552 min pomalou a střední rychlostí. Jejich posláním se stalo ověření ovladatelnosti, stability a vodotěsnosti. První vzlet a první přistání na vodní hladině prototyp AG600 (B-002A) vykonal dne 20. října 2018. Z hladiny moře se ale tento stroj poprvé odlepil až dne 26. července 2020. Námořní testy tohoto stroje podle všeho probíhaly na Žlutém moři, u města Qingdao. Dne 4. března 2021 byl uskutečněn první test palubního hasícího systému letounu typu AG600. Zmíněný test trval 1 h a 36 min a byl proveden na jednom z rezervoárů u města Ting-men (provincie Chu-pej). Se završením certifikačních zkoušek letounu typu AG600 se tehdy počítalo v roce 2021. Komerční provoz tohoto obojživelného stroje měl být dle tehdejších plánů zahájen v následujícím roce. Tyto plány se ale splnit nepodařilo. Dne 24. června 2021 byla zahájena finální montáž druhého letového prototypu (1003/B-ODCC), který je zároveň třetím prototypem tohoto stroje v celkovém pořadí. Druhý prototyp letounu typu AG600 (1002) v celkovém pořadí je vyhrazen pro statické zkoušky. Druhý letový prototyp tohoto stroje má výrazně modifikovanou konstrukci. Z tohoto důvodu nese pozměněné označení AG600M. Zmíněný stroj již odpovídá plnému výrobnímu standardu a je dokončen v požární verzi. Svůj „roll-out“ si prototyp AG600M (1003) odbyl dne 26. prosince toho samého roku. Do oblak se přitom tento stroj napoprvé vydal dne 31. května 2022. Ke svému prvnímu letu z vodní hladiny se prototyp AG600M (1003) vydal dne 29. srpna toho samého roku. Letové zkoušky druhého letového exempláře letounu typu AG600M (1005/B-OHEH), který je současně pátým prototypem letounu typu AG600 v celkovém pořadí, se rozeběhly dne 10. září 2022. První let tohoto stroje přitom trval 22 min. Čtvrtý letový prototyp letounu typu AG600 v celkovém pořadí (1004) je opět určen pro statické zkoušky. V listopadu roku 2022 první dva letové prototypy letounu typu AG600M (1003 a 1005) zavítaly na Airshow China 2022, která se konala v Zhuhai. Na zmíněné airshow byly prototypy letounu typu AG600M prezentovány staticky i za letu. Součástí letové ukázky se přitom stal též shoz vody. Dne 9. prosince toho samého roku se rozeběhly letové zkoušky třetího letového prototypu tohoto stroje (1006). První let prototypu AG600M (1006) přitom trval 13 min. Dne 25. února 2023 se ke svému prvnímu 17 min dlouhému letu vydal též čtvrtý letový prototyp letounu typu AG600M (1007/B-OFAS). Jako první bude do výroby zavedena požární verze letounu typu AG600M, která má být schopna v průběhu 12-ti až 20-ti sec svrhnout 12 t vody. V únoru roku 2024 bylo oznámeno, že letoun typu AG600M úspěšně prošel zkouškami zaměřenými na prověření způsobilosti pro činnost v chladném podnebí. Zmíněné zkoušky byly realizovány na letišti v obvodu Hailar, které se nachází v městské prefektuře Hulunduir, na severu autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. V jejich průběhu přitom dvojice prototypů letounu typu AG600M během dvou týdnů vykonala sérii zkušebních letů za teplot -20 až -40 °C. Se završením certifikačních zkoušek tohoto stroje se nyní počítá v roce 2024. Dodávky prvních sériových exemplářů požárního speciálu typu AG600M prvním zákazníkům by měly být realizovány rok nato. V roce 2025 by měly být završeny též certifikační zkoušky druhé výrobní verze tohoto stroje, která má sloužit k pátrací a záchranné činnosti na moři. Kabina pátrací-záchranné verze letounu typu AG600M by přitom poskytovat dostatek prostoru pro 50 osob. Ke vzletu bude hydroplán typu AG600M potřebovat vodní plochu o rozměrech 1 500 x 200 m a hloubce nejméně 2,5 m. Z mořské hladiny bude schopen působit při stavu 3 až 4, což odpovídá výšce vln cca 2 m. Takové podmínky přitom dle výrobce panují v Jihočínském moři v 80-ti % času. Konečnou montáž letounu typu AG600M dostal na starost závod ZYAC (Zhuhai Yanzhou Aircraft Corporation) společnosti CAIGA (China Aviation Industry General Aircraft). Zatímco výroba přední a střední části trupu a křídla tohoto stroje byla svěřena závodu XAC (Xian Aircraft Industry Company) z Xianu, produkci ocasní části trupu a ocasních ploch letounu typu AG600M dostal na starost závod Hanzhong Aviation Industry Group Company z Hanzhongu, dodávky motorových gondoly padly na bedra společnosti Flying North. První objednávky letounů typu AG600M byly podepsány v září roku 2022. Ten měsíc si společnost General Huanan Aircraft Industry objednala čtyři tyto stroje. Ve stejnou dobu o dva letouny typu AG600M projevila zájem společnost Everbright Financial Leasing.
Verze:
AG600 – prototypová modifikace letounu typu AG600. Jediný letový exemplář tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal dne 24. prosince 2017.
AG600M – první výrobní modifikace letounu typu AG600. Tento model slouží k hašení lesních požárů a má výrazně modifikovanou konstrukci draku. Letoun typu AG600M byl zatím vyroben ve čtyřech letových prototypech. První z nich se přitom do oblak napoprvé vydal dne 31. května 2022.
Vyrobeno: jeden letový prototyp a jeden neletový exemplář pro statické zkoušky modelu AG600 a čtyři letové prototypy a jeden neletový exemplář pro statické zkoušky modelu AG600M
Uživatelé: žádní
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6 s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný pod příďovým trupovým krytem
Kapacita: 12 000 kg vody (v požární verzi) nebo 50 osob (v pátrací a záchranné verzi)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,80 m |
Délka: | 36,74 m |
Výška: | 12,84 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 53 500* kg |
Max. rychlost: | 560 km/h |
Praktický dostup: | 6 000 m |
Max. dolet: | 5 150 km |
* při vzletu z letištní plochy, resp. 49 800 kg při vzletu z vodní hladiny
Poslední úpravy provedeny dne: 6.3.2024