ARS-85

 

Typ:  lehká letecká neřízená raketa

Určení:  ničení vzdušných a málo odolných pozemních cílů

Vyvinul:  NII-61

Historie:  Lehká neřízená raketa typu ARS-85 (ARS = aviacionnyj reaktivnyj snarjad = letecký reaktivní granát) s ráží 85 mm sloužila k ničení vzdušných a málo odolných (neobrněných) pozemních cílů a byla vyvinuta institutem NII-61, který spadal pod MSChM (Ministerstvo zemědělské techniky), dle specifikací Státního vědecko-výzkumného institutu Vojenského letectva (GK NII VVS) z roku 1949. Zmíněná raketa postrádala stabilizační plošky a byla stabilizována, podobě jako dělostřelecké granáty, rychlým otáčením okolo podélné osy. Raketa typu ARS-85 měla startovací hmotnost 5,57 kg a byla odpalována z trubkových hlavní za pomoci výmetné nálože o hmotnosti 0,12 kg. Ta přitom zmíněné raketě udělila počáteční rychlost 372 m/s (1 339 km/h). Poté raketu typu ARS-85 rozehnala vlastní pohonná jednotka v podobě raketového motoru na TPL až na 886 m/s (3 190 km/h). Uvedení zmíněné rakety do rotace okolo podélné osy zajišťovalo drážkování hlavně raketometu spolu s instalací 12-ti prachových náplní jejího raketového motoru, které měly celkovou hmotnost 1,22 kg, pod určitým úhlem. Raketa typu ARS-85 byla opatřena 0,54 kg trhavou-zápalnou bojovou hlavicí s bezkontaktním přibližovacím zapalovačem typu V-430 z dílny institutu NII-22. První pozemní střelby byly v rámci programu ARS-85 uskutečněny v červnu roku 1948. Závodními letovými zkouškami tato zbraň prošla v roce 1951 u institutu NII-15 na speciálně upraveném podzvukovém stíhacím letounu typu MiG-15 (Fagot), který byl opatřen odpalovacími zařízeními typu PU-85. V červenci roku 1952 byla uzavřena smlouva s VMF o realizaci zkoušek státních. K státním zkouškám byla přitom raketa typu ARS-85 odevzdána v lednu roku 1954. Mezitím se rozeběhly práce na odpalovacích zařízeních těchto raket pro námořní letouny typu Tu-14 (Bosun), Be-6 (Madge) a Tu-91 (Boot). S raketami typu ARS-85 ale počítal též nadzvukový bombardovací letoun typu Tu-98 (Backfin). Zmíněný stroj měl být přitom schopen přepravovat až 300 těchto raket. Turbovrtulový útočný letoun typu Tu-91 (Boot) měl přitom rakety typu ARS-85 přepravovat uvnitř dvou podvěsných kontejnerů, které se měly umisťovat pod křídlo. Uvnitř každého z nich se měly nacházet tři raketové bloky, každý s 20-ti těmito raketami. Zmíněný stroj měl být tedy schopen přepravy 120-ti raket typu ARS-85. Alternativně mělo být do každého z křídelních kontejnerů letounu typu Tu-91 (Boot) možné umístit tři raketové bloky, každý s 20-ti raketami typu TRS-85, dva raketové bloky, každý s 9-ti raketami typu S-3 (TRS-132), nebo jeden raketový blok se 4 raketami S-1OF (TRS-212). Vývoj rakety typu ARS-85 ale nakonec nepřekročil zkušební stádium.

Verze:  žádné

Odpalovací zařízení:  trubková raketnice

Nosič:  Be-6 (Madge), Tu-14 (Bosun), Tu-91 (Boot) a Tu-98 (Backfin)

Uživatelé:  žádní

 

 

Pohon:  jeden raketový motor na TPL

Bojová hlavice:  trhavá-zápalná o hmotnosti 0,54 kg s bezkontaktním přibližovacím zapalovačem typu V-430

 

 

TTD:     
Délka: 0,428 m
Průměr těla:   85 mm
Startovací hmotnost: 5,57 kg
Letová rychlost: 3 190 km/h
Dolet: ?

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 30.10.2024