RosAeroSystems Au-17 Bars (UAN-400) a Au-27 Rys

Víceúčelový aerostat typu Au-17 Bars z dílny společnosti RosAeroSystems, která není ničím jiným, než pobočkou společnosti Augur (bývalé vzduchoplavecké ústředí Augur), může mimo jiné zastávat roli nosiče radiolokátoru, kamery s vysokým rozlišením či IČ kamery. Do podvěsu aerostatu typu Au-17 lze ale umístit též koš pro jednoho pozorovatele. Zmíněný aerostat lze mimo jiné používat k ostraze hranic, pobřežních oblastí a rozlehlých objektů, boji s pašeráky, radioelektronickému boji (REB), vzdušnému filmování, detekci lesních požárů či výzkumným účelům. Aerostat typu Au-17 ale může též zastávat roli vzdušné retranslační stanice či vzdušné reklamní plochy. Zmíněný aerostat má kapkovitý aerodynamický tvar a ocasní plochy z natažených plachet na nosné konstrukci s trojúhelníkovitým tvarem uspořádané do tvaru obráceného písmene „Y“. Takto pojaté ocasní plochy mají přitom před více rozšířenými pneumatickými ocasními plochami řadu výhod. Jejich efektivitu totiž neovlivňuje celkový tlak nosného plynu. Kromě toho jsou lehčí a aerostatu poskytují vyšší stabilitu a vyšší resistenci vůči větru. Plášť aerostatu typu Au-17 je zhotoven z vysoce pevné několikavrstvé tkaniny na bázi polyesteru a je plněn héliem. Plášť tohoto stroje je ošetřen vrstvou alifatického uretanu, který mu poskytuje vysokou odolnost vůči nepříznivým povětrnostním podmínkám. Kromě toho zamezuje vzniku námrazy. Hlavní devízou aerostatu typu Au-17 je vysoce ekonomický provoz. V porovnání se zahraničními aerostaty shodné kategorie je totiž k naplnění jeho pláště zapotřebí o nějakých 20 až 25 % méně hélia. Pro typ Au-17 hovoří též nízký únik nosného plynu a snadná opravitelnost. Opravy tohoto aerostatu lze navíc provádět v polních podmínkách. K prvnímu nafouknutí na místě určení je zapotřebí čtyři až šest osob. Poté již k jeho obsluze postačuje jedna až dvě osoby. Aerostat typu Au-17 se do oblak poprvé vznesl v roce 1998. Dne 20. května 2000 se rozeběhly zkoušky tohoto aerostatu s modifikovaným (instalací akumulátorových baterií a datalinku) pozemním radiolokátorem typu RP-200 (1L244) Kredo-1 z dílny vědecko-výzkumného institutu Strela z Tuly v podvěsu. Celý systém sestávající se z aerostatu Au-17 a radiolokátoru typu Kredo-1 vešel ve známost jako Kordon a slouží k vyhledávání a sledování pozemních cílů a vzdušných cílů pohybujících se v malých výškách za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci do max. vzdálenosti 40 až 50 km (z výšky 300 až 400 m). Jednotlivé osoby je přitom zmíněný radiolokátor dle výrobce schopen detekovat do vzdálenosti až 12 km. Celý systém Kordon byl na počátku prvního desetiletí 21. století nasazení v Čečensku. 

Verze:

Au-17A Bars – první výrobní modifikace aerostatu typu Au-17 bez externího napájení. Tento model může působit ve výšce 1 200 m s nákladem 120 kg při rychlosti větru 25 m/s po dobu 10-ti dní. Protože není napojen na vnější zdroj elektrické energie, do jeho podvěsu lze umístit buďto vybavení, které ke své činnost nepotřebuje elektrickou energii, nebo vybavení mající vlastní zdroj elektrické energie. Tlak nosného plynu je u tohoto modelu regulován elastickou deformací břicha pláště.

Au-17B Bars – pokročilá modifikace aerostatu typu Au-17 s externím napájením. Součástí poutacího lana tohoto modelu je napájecí kabel a optický kabel, který slouží k přenosu dat. Díky tomu lze do podvěsu tohoto modelu umístit složitější zařízení. U tohoto modelu je navíc tlak nosného plynu regulován za pomoci balonetu (vzduchem naplněné těleso) o objemu 52 m3, který se nachází na zádi. Nafukování a vyfukování balonetu je řízeno počítačem. Součástí zmíněného regulačního systému je též systém zvukové výstrahy. Ten informuje obsluhu o 100 %-ním naplnění balonetu a o případě závadě na systému napouštění a vypouštění. Aerostat typu Au-17B má v porovnání se svým předchůdcem nižší nosnost (80 kg vs 150 kg) a využívá modifikovanou pozemní stanici.

Au-27 Rys – pokročilá modifikace aerostatu typu Au-17B s větším objemem (450 m3 vs 440 m3) a objemnějším balonetem (112,5 m3 vs 52 m3). Aerostat typu An-27 může působit ve výšce 1 000 m s nákladem o hmotnosti 60 kg, resp. ve výšce 700 m s nákladem o hmotnosti 80 kg, při rychlosti větru 25 m/s po dobu 15-ti dní. Max. nosnost tohoto modelu přitom činí 150 kg. Nezbytná údržba mezi jednotlivými misemi zabere 1 až 2 h. Aerostat typu Au-27 byl objednán Pohraniční stráží. Široké veřejnosti byl tento aerostat poprvé prezentován na moskevské airshow MAKS 2003, která se konala v srpnu roku 2003.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

Au-17

 

TTD:     
Objem: 440 m3
Délka: 17,50 m
Výška: ?
Průměr: 7,32 m
Rozpětí ocasních ploch: ?
Hmotnost: 155 kg
Nosnost: 120 kg
Operační výška: 1 200* m
Vytrvalost: 10 dní

 

 

* se 120 kg zatížením (model Au-17A), resp. 1 000 m s 80 kg zatížením (model Au-17B)

 

Au-27

 
 
TTD:     
Objem: 450 m3
Délka: 18,97 m
Výška: 8,80 m
Průměr: 7,00 m
Rozpětí ocasních ploch: 8,60 m
Hmotnost: 155 kg
Nosnost: 150 kg
Operační výška: 1 000* m
Vytrvalost: 15 dní

 


* s 60 kg zatížením, resp. 700 m s 80 kg zatížením
 
 
 
 
poslední úpravy provedeny dne: 15.1.2019