TCab Tech E20

Pětimístný eVTOL typu E20 z dílny společnosti TCab Tech ze Shanghaie se zaměřením na vývoj a výrobu autonomních dopravních prostředků pro městskou a příměstskou dopravu s kolmým vzletem a přistáním na elektrický pohon, která byla založena v květnu roku 2021, slouží k městské a meziměstské dopravě cestujících. Zmíněný stroj je řešen jako konvertoplán. Jeho drak je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. eVTOL typu E20 je pojat jako hornoplošník s přímým křídlem a klasicky koncipovanými ocasními plochami. Trup tohoto stroje má kapkovitý tvar a svou zadní částí plynule přechází ve štíhlý nosník ocasních ploch. Přední část trupu eVTOLu typu E20 okupuje bohatě prosklená kabina posádky se sedadly pro jednoho pilota a čtyři pasažéry. Kabinu tohoto stroje zpřístupňuje jeden pár postranních dveří automobilového typu. Štíhlé hornoplošně uspořádané křídlo eVTOLu typu E20 má půdorys ve tvaru lichoběžníku. Zatímco střední část křídla tohoto stroje má kladné vzepětí, vzepětí vnějších částí křídla eVTOLu typu E20 je přibližně nulové. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné šípové svislé plochy (SOP), která tvoří zakončení trupu, a jedné přímé vodorovné plochy (VOP) s kladným vzepětím a půdorysem ve tvaru lichoběžníku. Pohon eVTOLu typu E20 obstarává šest elektromotorů. Dva z nich roztáčejí dvoulisté nosné rotory. Jejich instalace se přitom nachází na horní ploše přední části dvou štíhlých vřetenovitých nosníků, které vybíhají z náběžné hrany křídla v místě, kde se lomí jeho vzepětí. Zbylé čtyři elektromotory eVTOLu typu E20 jsou instalovány uvnitř překlopných vřetenovitých gondol, z nichž dvě jsou uchyceny ke koncům křídla a dvě ke koncům VOP, a jsou osazeny stavitelnými pětilistými vrtulemi. Při svislém vzletu se všechny čtyři překlopné gondoly s elektromotory nacházejí ve vertikální poloze. Po dosažení požadované výšky se postupně překlápějí směrem dopředu, do horizontální polohy. Následkem toho eVTOL typu E20 začne přecházet z visu do horizontálního letu. Při horizontálním letu všechny čtyři překlopné gondoly s elektromotory zaujímají horizontální polohu. Přechod z horizontálního letu do visu je zase prováděn postupným natáčením překlopných gondol s elektromotory z horizontální polohy do polohy vertikální. Současně s překlopnými gondolami, které jsou uchyceny ke koncům křídla, se přitom natáčejí též lichoběžníkové koncové křídelní oblouky. Napájení elektromotorů eVTOLu typu E20 obstarávají palubní baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky eVTOLu typu E20 jsou uchyceny k trupu. Jejich kolečka jsou opatřena kapkovitými aerodynamickými kryty. Program E20 dal za vznik hned několika zmenšeným bezpilotním technologickým demonstrátorům. Nejprve, v srpnu roku 2021, byl přitom dokončen 25-ti % technologický demonstrátor. Do října toho samého roku tento stroj vykonal stovky přechodů ze svislého vzletu do horizontálního letu a naopak. Krátce nato, v prosinci roku 2021, byl zalétán též 50-ti % technologický demonstrátor eVTOLu typu E20, který má rozpětí 6 m. Zmíněný stroj se přitom od 25-ti % demonstrátoru odlišuje nejen většími rozměry, ale též instalací vztlakových klapek a překlopných vrtulí se stavitelnými listy. V průběhu následujícího roku 50-ti % demonstrátor eVTOLu typu E20 vykonal desítky zkušebních letů, jejichž součástí byl přechod z visu do horizontálního letu. Mezitím, v prosinci roku 2021, byla široké veřejnosti poprvé prezentována 1:1 maketa eVTOLu typu E20. V květnu roku 2022 bylo oznámeno, že se dodavatelem motorů pro tento stroj stane francouzská společnost Safran. Se završením certifikačních eVTOLu typu E20, který se podobá americkému eVTOLu typu Joby S4, se počítá v roce 2025. Zmíněné stroje by přitom měly nejprve najít uplatnění v turistickém odvětví. Později by měly být používány též v roli létajících taxíků.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně čtyři zmenšené bezpilotní technologické demonstrátory (nejméně dva ve čtvrtinovém a nejméně dva v polovičním měřítku)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       šest elektromotorů typu Safran ENGINeUSTM francouzské výroby s max. výkonem po 134 hp

Kapacita:    čtyři cestující

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: 450 kg
Cestovní rychlost: 260 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    200 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.2.2023