KVZ Ansat-M

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ansat-1M

Určení:  přeprava osob a nákladu a sanitní lety

Odlišnosti od typu Ansat-1M:

- modifikovaná vnitřní konstrukce draku. U tohoto modelu byl podíl kompozitních materiálů v konstrukci draku navýšen o 15 % (na 35 %). To přitom vedlo k poklesu hmotnosti o 59 kg a vzrůstu užitečného zatížení o tu samou hodnotu.

- větší objem palivových nádrží (o 21 %).

- větší rozchod lyžového podvozku (o 0,5 m)

- instalace modifikovaných ocasních ploch. Vodorovná ocasní plocha tohoto modelu je uchycena k bokům ocasního nosníku. Naproti tomu u předchozího modelu je VOP připevněna k břichu ocasního nosníku. Zdvojená svislá ocasní plocha tohoto modelu má navíc větší plochu a zalomenou náběžnou hranu. Naproti tomu náběžná hrana zdvojené SOP předchozího modelu má konstantní úhel šípu v celé výšce.

- instalace nové avioniky. Avionika tohoto modelu má menší hmotnost a spotřebu energie. Kromě toho umožňuje let podle přístrojů (IFR).

- instalace odmrazovacího systému

Historie:  Ruské Ministerstvo průmyslu a obchodu (Minpromtorg) na léta 2019 až 2020 uvolnilo 230 miliónů rublů na modernizaci lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ansat z dílny kazaňského závodu KVZ. Modernizační program zmíněného vrtulníku dal přitom za vznik modelu Ansat-M. Zmíněný model má, díky modifikované vnitřní konstrukci draku, o 59 kg nižší hmotnost. To přitom vedlo ke vzrůstu užitečného zatížení o tu samou hodnotu. Změn ale doznal též palivový systém. Palivové nádrže Ansatu-M, které se nacházejí pod podlahou pilotní kabiny, totiž mají o 21 % větší objem. Díky tomu tento model svého předchůdce v podobě vrtulníku typu Ansat překonává doletem o 135 km. Možnost umístění 192 l přídavné palivové nádrže do nákladové kabiny přitom u tohoto modelu zůstala zachována. Použití PTB přitom sebou přináší vzrůst doletu o dalších 130 až 140 km. Kromě toho vrtulník typu Ansat-M obdržel též modifikovaný lyžový podvozek s větším rozchodem a, za účelem zlepšení směrové stability, nové ocasní plochy. Změnami prošla v neposlední řadě též avionika. Díky nové avionice vrtulník typu Ansat-M může létat i za nulové viditelnosti podle přístrojů (IFR). Zmíněný model ale obdržel též instalaci odmrazovacího systému. To zase usnadňuje jeho provoz v chladných severských oblastech. Prototyp vrtulníku typu Ansat-M se do oblak poprvé vydal dne 29. prosince 2020. Tehdejší plány počítaly se završením certifikace vrtulníku typu Ansat-M a zahájením dodávek sériových exemplářů prvním zákazníkům v roce 2021. Prvním provozovatelem Ansatu-M by se měla stát společnost Poljarnye avialinii. Zmíněná společnost měla přitom již v roce 2021 převzít sedm těchto strojů, v sanitní úpravě. K tomu ale zatím nedošlo. V červenci roku 2021 si prototyp vrtulníku typu Ansat-M (bílá 911) odbyl svůj veřejný debut na statické ukázce moskevského aerosalónu MAKS 2021. Zmíněný stroj byl zde přitom prezentován v konvertibilním provedení. Návštěvníci MAKS 2021 mohli kabinu prototypu Ansat-M (bílá 911) shlédnout hned ve dvou konfiguracích, a to dopravní se sedadly pro osm cestujících a sanitní se zdravotnickými moduly.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PW207K kanadské výroby s max. výkonem po 630 hp, resp. po 710 hp v krátkodobém nouzovém režimu

Kapacita:    9 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 3,25 m x 1,64 x 1,30 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 1 300 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu pod trupem

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  11,50 m
Ø ocasního rotoru: 2,10 m
Celková délka: 13,59 m
Délka trupu:   11,16 m
Výška: 3,56 m
Prázdná hmotnost: 2 375 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 600 kg
Max. rychlost: 260* km/h
Praktický dostup:   4 000* m
Max. dolet:    640* km

 

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.7.2021