AVIC AS700 Xiangyun

Nezpevněná víceúčelová héliová vzducholoď typu AS700 z dílny speciálního leteckého výzkumného institutu konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) lze používat k přepravě pasažérů a nákladu, geologickému průzkumu, leteckému snímkování, námořní hlídkové činnosti či pátrací a záchranné činnosti. Zmíněná vzducholoď má doutníkovité tělo se čtveřicí pevných do tvaru písmene „X“ uspořádaných lichoběžníkových ocasních ovládacích ploch a bohatě prosklenou gondolu s kabinou se sedadly pro jednoho pilota a devět cestujících. Pilot vzducholodě typu AS700 má k dispozici FBW řízení. Zmíněná vzducholoď má být ale schopna působit též v bezpilotním režimu. Vstup do gondoly vzducholodě typu AS700 se nachází na levoboku, přímo za sedadlem pilota. Zatímco jeden cestující sedí vedle pilota, sedadla zbylých osmi cestujících se nacházejí za pilotním prostorem. Zde jsou přitom sedadla uspořádány do čtyř řad. V první řadě, přímo naproti vstupním dveřím, je umístěno jedno sedadlo. V druhé a třetí řadě se nacházejí dvě sedadla, po jednom u levé a pravé stěny gondoly. V poslední, čtvrté, řadě se nacházejí tři sedadla. Na bocích zadní části gondoly vzducholodě typu AS700 je umístěna instalace pohonných jednotek v podobě dvou 215 hp pístových motorů typu IO-390-CSB6 americké značky Lycoming. Každý z nich přitom roztáčí jednu zaplášťovanou vrtuli. K břichu gondoly vzducholodě typu AS700 je zase uchycen pevný (nezatahovatelný) jednobodový podvozek. Vývoj zmíněné vzducholodě byl zahájen v srpnu roku 2018. Letové zkoušky prvního prototypu vzducholodě typu AS700, který zastával funkci technologického demonstrátoru, se měly rozeběhnout ve druhé polovině roku 2021 a byly završeny v říjnu roku 2022. Mezitím, září toho samého roku, byl dokončen druhý prototyp zmíněné vzducholodě, který je vyhrazen pro realizaci certifikačních zkoušek. Letové zkoušky druhého prototypu vzducholodě typu AS700 se rozeběhly dne 29. prosince 2022. Ke svému prvnímu letu, který trval 39 min, se zmíněná vzducholoď vydala v Hubei (provincie Jingmen) s pilotem a pozorovatelem na palubě. V průběhu zmíněného letu bylo přitom dosaženo výšky 45 m. Zkoušky vzducholodě typu AS700 byly završeny dne 13. prosince 2023, vystavením typového certifikátu od CAAC (Civil Aviation Administration of China). V březnu roku 2024 vzducholoď typu AS700 vykonala zkušební 1 h a 46 min dlouhý přelet z Jingmenu do Jingzhou. Obě zmíněné lokality se přitom nacházejí v provincii Hubei. Tomu, mezi 20. a 21. srpnem toho samého roku, následoval první dálkový let mezi několika provinciemi ČLR. Zmíněný let byl zahájen vzletem z letiště Jingmen, které se nachází v provincii Hubei, a byl završen přistáním na takřka 1 000 km vzdáleném letišti Guilin v provincii Guangxi Zhuang. Tomu předcházely dvě mezipřistání, a to na lokálních letištích v provincii Hunan. Zmíněný let přitom trval celkem 12 h a 44 min. Vzducholoď typu AS700 se v jeho průběhu pohybovala rychlostí 60 až 80 km/h ve výškách 500 až 1 990 m. Přitom se mělo jednat o vůbec nejdelší let vzducholodě čínské konstrukce. První sériová vzducholoď typu AS700 byla svému zákazníku předána dne 14. září 2024. Zmíněná vzducholoď bude přitom sloužit k vyhlídkovým letům. Mezitím se podařilo uzavřít objednávky na 12 vzducholodí typu AS700.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  dva prototypy a nejméně jeden sériový stroj

Uživatelé:  ČLR

 

 

 

Posádka:   jeden pilot a devět pasažérů

Pohon:      dva pístové motory typu Lycoming IO-390-CSB6 americké výroby s max. výkonem po 215 hp

Nosnost:    840 kg

 

 

 

TTD:     
Délka těla: ca 48 m
Max. průměr těla:   ?
Výška: ca 12 m
Objem: 3 500 m3
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 150 kg
Max. rychlost: 100 km/h
Cestovní rychlost: 70 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    700 km
Vytrvalost: 10 hod

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.9.2024