CAC Haolong

Typ: nákladní bezpilotní vícenásobně použitelný kosmický raketoplán
Určení: přepravě nákladu mezi Zemí a orbitálními stanicemi
Historie: V roce 2023 byly CMSEO (China Manned Engineering Office) vypsány specifikace na nízkonákladový vícenásobně použitelný dopravní prostředek pro zásobování orbitální stanice Tiangong. Zmíněná orbitální stanice se sestává ze tří modulů. Ty byly na orbitu vyneseny dne 29. dubna 2021, 24. července 2022 a 31. října 2022. Číňané přitom plánují orbitální stanici Tiangong provozovat po dobu nejméně deseti let (a dále rozšiřovat). K dopravě zásob a paliva na zmíněnou orbitální stanici jsou zatím používány kosmické nákladní lodě Tianzhou. Kromě toho, že se jedná o jednorázově použitelná plavidla, za jejich pomoci lze dopravovat pouze náklad ze Země na orbitu. Po odpoutání od orbitální stanice totiž tato plavidla shoří v atmosféře nad vodami Tichého oceánu. Schopnost dopravy nákladu z orbity na Zemi mají sice pilotované kosmické lodě Shenzhou. Jejich kapacita je ale velmi omezená. Naproti tomu dopravní prostředek vzešlý ze zadání CMSEO z roku 2023 má být schopen řízeného návratu na Zemi s nákladem o hmotnosti nejméně 2 000 kg na palubě. Součástí zmíněného zadání se ale stal též požadavek na schopnost dopravy nákladu o hmotnosti nejméně 1 800 kg na nízkou oběžnou dráhu. Cena za 1 000 kg vyneseného nákladu přitom dle zadání nemá být vyšší než 120 miliónů juanů (17,2 miliónů USD). Na zadání na nízkonákladový kosmický dopravní prostředek pro zásobování orbitální stanice Tiangong bylo čínským průmyslem předloženo hned deset návrhů. V září roku 2023 byly k podrobnému zpracování schváleny čtyři z nich. Dne 29. října 2024 bylo zástupci CMSEO oznámeno, že byly za vítěze konkurzu na kosmický dopravní prostředek pro zásobování orbitální stanice Tiangong vybrány dva projekty. Konkrétně se jednalo o projekt kosmické lodě typu Qingzhou z dílny IAMCAS (Innovation Academy for Microsatellites of the Chinese Academy of Sciences) a projekt raketoplánu typu Haolong z dílny společnosti (Chengdu Aircraft Company) z Chengdu, která je součástí korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Oba dva zmíněné kosmické dopravní prostředky mají být na přitom orbitu vynášeny standardní komerční nosnou raketou. Konkrétně k vynášení kosmické lodě typu Qingzhou má sloužit raketa typu Lijian-2 z dílny společnosti CAS Space, jejíž motory mají využívat kerosin jako palivo a kapalný kyslík jako oxidační činidlo. Raketoplán typu Haolong má široký krabicovitý trup s délkou okolo 10-ti m, průřezem ve tvaru lichoběžníku se zaoblenými rohy, plochým břichem a tupou „špicí“ s průřezem na ležato postavené elipsy. Nákladový prostor tohoto stroje je přístupný přes kruhový stykovací uzel s kosmickou stanicí, který se nachází za dvoudílnými záďovými vraty. Ta se přitom rozevírají směrem do stran. K hřbetu trupu raketoplánu typu Haolong jsou uchycena rozměrná dvoudílná podélně dělená vrata. Zmíněná vrata se otevírají směrem od sebe a ukrývají solární panely, které napájejí palubní systémy tohoto stroje na orbitě. Dolnoplošně uspořádané křídlo raketoplánu typu Haolong má velkou hloubku, náběžnou hranu se značným úhlem šípu a přímou odtokovou hranu. Jeho konce plynule přecházejí ve štíhlé šípové svislé plochy s výrazným sklonem směrem od podélné osy trupu. Při pohledu zepředu křídlo tohoto stroje s koncovými svislými ocasními plochami zaujímá tvar písmene „U“. Jeho rozpětí činí cca 8 m. Křídlo raketoplánu typu Haolong je řešeno jako sklopitelné (aby se tento stroj vešel pod příďový aerodynamický kryt nosné rakety). V přepravní konfiguraci jsou křídla tohoto stroje přiklopena, směrem nahoru, k trupu. V ose hřbetu zadní části trupu raketoplánu typu Haolong se nachází poměrně nízká lichoběžníková svislá ocasní plocha. Poté, co se tento stroj odpojí od nosné rakety a zaujme pozici na orbitě, dojde k rozevření jeho křídel do letové pozice. Současně se rozevřou rozměrná hřbetní trupová vrata se solárními panely. Po vykládce/nakládce a následném odpoutání od kosmické stanice raketoplán typu Haolong sestoupí z oběžné dráhy do atmosféry. Klouzavý sestup atmosférou tento stroj završí přistáním na standardní letištní vzletové dráze, podobě jako klasické letadlo. Přistávací zařízení raketoplánu typu Haolong přitom tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek je osazen zdvojeným kolem a zatahuje se po směru letu, hlavní podvozky raketoplánu typu Haolong jsou opatřeny jednoduchými koly a do svých šachet se zasouvají proti směru letu. Poletová údržba tohoto stroje by přitom neměla být náročnější než u klasického letadla. V porovnání s nákladní lodí Tianzhou, jejíž hmotnost činí 13 500 až 14 000 kg, má raketoplán typu Haolong mít méně než poloviční hmotnost. Široké veřejnosti byl projekt tohoto stroje poprvé prezentován na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai, ve formě zmenšeného modelu. To se již program Haolong nacházel v druhé ze tří vývojových fází.
Verze: žádné
Vyrobeno: 0
Uživatelé: žádní
Posádka: žádná
Pohon: ?
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti nejméně 1 800 kg
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 8 m |
Délka: | cca 10 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 21.11.2024