CASC CH-91

Víceúčelový bezpilotní prostředek středního doletu typu CH-91 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) slouží zejména pro průzkum bojiště, řízení dělostřelecké palby, zjišťování výsledků dělostřelecké palby a zjišťování geografických informací. Dle výrobce jej však lze použít též pro řadu civilních úkolů, jakými je např. protipožární hlídková činnost, inspekce energovodů, meteorologický výzkum nebo zajišťování nouzového přenosu signálu. Po koncepční stránce se jedná o hornoplošník s poměrně krátkým krabicovitým trupem se zaoblenou špicí, velmi štíhlým přímým křídlem opatřeným tzv. winglety a ocasními plochami uspořádanými do tvaru obráceného písmene „V“. Ocasní plochy prostředku typu CH-91 jsou přitom uchyceny ke koncům dvou štíhlých nosníků s kruhovým průřezem, které vybíhají z odtokové hrany křídla. Pohon tohoto nevelkého stroje zajišťuje jeden 22 hp pístový dvouválec blíže neuvedeného typu. Ten je přitom vestavěn do zádě trupu a roztáčí jednu nestavitelnou dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání nacházející se přímo mezi nosníky ocasních ploch. Zatímco příprava bezpilotního prostředku typu CH-91 k letu od příchodu na pozici určení by neměla zabrat více než 60 minut, opětovné svinutí všech komponent celého systému po ukončení mise, resp. od okamžiku přistání, by dle výrobce nemělo trvat déle než 20 minut. UAV typu CH-91 vzlétá z katapultu za využití gumového svazku nebo za pomoci odhazovatelného raketového motoru na tuhé pohonné látky. Přistává na lyžovém podvozku trubkové konstrukce za využití padáku nebo do záchytné sítě. Do budoucna je ale plánována verze tohoto stroje, která bude díky instalaci tříbodového kolového podvozku schopna vzlétat a přistávat konvenčním způsobem, jako klasický letoun. První informace o prostředku typu CH-91 byly prezentovány na Airshow China 2012, která se konala v listopadu roku 2012 v Zhuhai. Bližší informace o tomto stroji spolu s jeho vyobrazením byly ale uvolněny až v únoru roku 2013 na výstavě IDEX 2013 konající se v Abu-Dhabi. Tehdy se přitom celý program CH-91 již nacházel ve stádiu sériové výroby.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pravděpodobně žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu s max. výkonem 22 hp

Vybavení:   průzkumné senzorové vybavení nebo jiné vybavení do celkové hmotnosti 20 kg

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 4,40 m
Délka: 3,50 m
Výška: 1,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 110 kg
Cestovní rychlost: 120 - 150 km/h
Max. rychlost: 180 km/h
Praktický dostup: 4 500* m
Operační rádius: 150 km
Vytrvalost: 5 hod

 

 

* obvyklá letová hladina při bojových operacích ale činí 2 000 až 2 500 m

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 9.4.2013