CASC CH-4

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu CH-4 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) byl již od počátku vývoje zamýšlen pro export. Zmíněná společnost jej přitom vyprojektovala hned ve dvou verzích, a to CH-4A a CH-4B. Zatímco model CH-4A slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů, vedení radioelektronického boje (REB), retranslaci spojení, vzdušnému mapování a vyhodnocování bojové činnosti, modelu CH-4B může kromě výše uvedeného provádět též útoky na pozemní cíle za pomoci přesně naváděné munice. Svým celkovým uspořádáním se bezpilotní prostředek typu CH-4 nápadně podobá americkým bezpilotním prostředkům řady RQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. Zatímco rozměrově leží někde mezi mini, po hmotnostní stránce je velmi blízký lehčímu typu RQ-1 Predator. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s obdélníkovým tvarem nepodobnými ocasním plochám amerického typu MQ-9 Reaper. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze získané informace předávat pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Do jeho zádě je zase vestavěna pohonná jednotka v podobě pístového čtyřválce blíže neurčeného typu (údajně modifikace motoru automobilového typu). Ten roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Ke vzletu a přistání bezpilotní prostředek typu CH-4 využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Pozemní řídící stanoviště dokáže řídit činnost tří až čtyř prostředků této řady najednou. Prvním provozovatelem bezpilotního vzdušného prostředku typu CH-4, v ozbrojené verzi CH-4B, se stala letecká složka irácké armády. První prostředky typu CH-4B přitom do Iráku dorazily dne 23. ledna 2015. Součástí výzbroje irácké armády se staly nejméně čtyři tyto stroje. Existence prostředků typu CH-4B s iráckým výsostným značením je ale známa až od března toho samého roku. Oficiální prezentace „iráckých“ prostředků typu CH-4B se konala dne 10. října 2015. Irácká armáda tyto stroje používá k boji s radikály ISIL. Obsluhu „iráckých“ prostředků typu CH-4B ale zajišťují, stejně jako obsluhu lehčích „alžírských“ a „nigerijských“ prostředků typu CH-3, čínské posádky.

Verze:

CH-4A – základní ryze průzkumná modifikace bezpilotního prostředku typu CH-4. Tento model je nabízen od počátku roku 2012.

CH-4B – ozbrojená modifikace bezpilotního průzkumného prostředku typu CH-4A. tento model se vyznačuje instalací čtyř zbraňových závěsníků pod křídlem. Na ty lze přitom umístit protizemní řízené střely nebo naváděné pumy. Přestože tento model přebírá pohonný systém od svého ryze průzkumného předchůdce bez změn, jeho užitečné zatížení činí celých 345 kg (vs 115 kg). Toho se přitom podařilo docílit snížením zásoby paliva ze 325-ti na 165 kg.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Irák (model CH-4B)

 

CH-4A

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu (údajně modifikace automobilového motoru)

Vybavení:   senzorové vybavení do celkové hmotnosti 115 kg - digitální denní kamera se schopností rozpoznat pozemní cíl (tank o velikosti 6 x 4 m) na vzdálenost do 11 km, označit pozemní cíl pohybující se relativní rychlostí do 120 km/h (při letu ve výšce 5 000 m) a určit polohu pozemního cíle (tank o velikosti 6 x 4 m) s přesností do 80 m nebo digitální IČ kamera se schopností rozpoznat pozemní cíl (tank o velikosti 6 x 4 m) na vzdálenost do 8 km a označit pozemní cíl pohybující se relativní rychlostí do 120 km/h (při letu ve výšce 5 000 m) a laserový dálkoměr/značkovač cílů, popř. retranslační stanice nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s dosahem 40 km a schopností označit pozemní cíl pohybující se rychlostí od 20 km/h a určit polohu pozemního cíle s přesností do 120 m. Optika všech výše uvedených elekro-optických průzkumných systémů je přitom umístěna uvnitř otočného kulovitého pouzdra, které se nachází na břichu trupu přímo za šachtou příďového podvozku.

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 18,00 m
Délka: 8,50 m
Výška: 3,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 260 kg
Cestovní rychlost: 150 - 180 km/h
Max. rychlost: 235 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Max. dolet: 3 500 km
Operační rádius: 250* km
Vytrvalost: 30 hod

 

 

CH-4B

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu (údajně modifikace automobilového motoru)

Vybavení:   elektro-optický průzkumný systém (kulovité pouzdro nacházející se na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku) a radiolokátor se syntetickou aperturou (zaoblený vanovitý dielektrický kryt nacházející se na břichu trupu, přímo za výše uvedeným kulovitým pouzdrem elektro-optického průzkumného systému)

Výzbroj:     protitankové řízené střely typu HJ-10, protizemní řízené střely s laserovým navedením typu AR-1, LJ-7 či LJ-9 nebo klouzavé pumy s družicovým navedením typu FT-5 (50 kg) či FT-10 (25 kg), přepravované na čtyřech závěsnících nacházejících se pod křídlem

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 18,00 m
Délka: 8,50 m
Výška: 3,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 330 - 1 350 kg
Cestovní rychlost: 150 - 180 km/h
Max. rychlost: 210 km/h
Praktický dostup: 7 000 m
Max. dolet: 1 600 km
Operační rádius: 250* km
Vytrvalost: 14 hod

 

 

* platí pro exportní verzi bez SATCOM

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 16.12.2015