UZGA Forpost-R

Typ:  průzkumný-útočný bezpilotní vzdušný prostředek krátkého doletu; vývojový derivát UAV typu Forpost

Určení:  vyhledávání a rozpoznávání pozemních cílů, určování polohy pozemních cílů, řízení dělostřelecké palby a vzdušných útoků na pozemní cíle, provádění kontroly výsledků útoků a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od UAV typu Forpost:

- nová vnitřní konstrukce draku. Drak tohoto modelu je kompletně zhotoven z tuzemských a nikoliv importovaných součástek.

- instalace nového palubního vybavení. Součástí palubního vybavení tohoto modelu jsou výhradně systémy tuzemské a nikoliv zahraniční výroby.

- instalace 85 hp motoru typu APD-85 tuzemské výroby na místo 80 hp motoru typu Jaribu 2200 australské výroby

- instalace elektro-optického pozorovacího systému typu GOES-540 tuzemské výroby, který v sobě sdružuje TV kameru, IČ kameru a laserový dálkoměr/značkovač, na místo elektro-optického pozorovacího systém typu MOSP-3000 izraelské značky IAI, jehož součástí je pouze TV kamera a IČ kamera

- instalace jednoho páru zbraňových závěsníků s nosností 2 x 50 kg pod křídlem

Historie:  Naléhavou poptávku po moderních taktických průzkumných bezpilotních vzdušných prostředcích (UAV), která vyvstala po neúspěšném nasazení letitých UAV typu Tu-243 a Pčela-1 a průzkumných letounů typu Su-24MR (Fencer E) a Tu-22MR (Backfire D) při invazi do Jižní Osetie zahájené v srpnu roku 2008, bylo VVS nakonec nuceno uspokojit nákupem ze zahraničí. Důvodem toho byla nemilá skutečnost, že se tehdy v nabídce tuzemských výrobců nenacházel žádný UAV, který by splňoval požadavky VVS. VVS si přitom nejprve, v dubnu roku 2009, objednalo nevelké počty UAV typu Searcher Mk.II, Bird Eye 400 a I-View Mk.150 izraelské výroby pro potřeby zkoušek. První dva z nich byly následně, na základě licenční smlouvy ze dne 12. října 2010, zavedeny, pod označením Forpost a Zastava, do výrobního programu závodu UZGA (Uralský Závod Civilního Letectví) z Jekaterinburku. Zmíněné stroje zde ale byly montovány z importovaných komponent, což činilo jejich výrobu a provoz závislý na dodávkách ze zahraničí. Přímou reakcí na tuto skutečnost se stala plně rusifikovaná verze těžšího typu Forpost, která vešla ve známost jako Forpost-R. UAV typu  Forpost-R přitom se svým předchůdcem v podobě UAV typu Forpost sdílí pouze vnější vzhled.  Jinak se jedná o stroj kvalitativně nové konstrukce. Drak UAV typu Forpost-R je totiž kompletně zhotoven ze součástek tuzemské výroby. Ruské provenience je přitom u tohoto modelu i veškeré palubní vybavení. Kromě toho UAV typu Forpost-R pohání motor typu APD-85 ruské výroby. Zmíněný stroj je navíc schopen provádět nejen optický průzkum, ale i průzkum radiotechnický a radiolokační. Součástí vybavení UAV typu Forpost-R se stal elektro-optický pozorovací systém typu GOES-540 z dílny UOMZ, který má hmotnost okolo 30 kg a sdružuje v sobě TV kameru, IČ kameru a laserový dálkoměr/značkovač. Alternativně je tento stroj možné opatřit elektro-optickým pozorovacím systémem typu GOES-4 z dílny NOO AME, který má hmotnost 32 kg a rovněž v sobě sdružuje TV kameru, IČ kameru a laserový dálkoměr/značkovač. Cíl typu tank přitom systém typu GOES-4 dokáže detekovat ze vzdálenosti 18 km a spolehlivě identifikovat ze vzdálenosti 8 km. Ruské ozbrojené síly ale preferují systém typu GOES-540. První informace o tom, že ruský průmysl pracuje na modifikaci UAV typu Forpost-R sestavené výhradně z komponent ruské výroby, se objevily na počátku roku 2017. Tehdejší plány přitom počítaly se zahájením dodávek sériových UAV typu Forpost-R v roce 2019. Prototyp UAV typu Forpost-R se do oblak poprvé vydal dne 22. srpna 2019. V prosinci toho samého roku bylo oznámeno, že program Forpost-R přešel z etapy závodních zkoušek do etapy zkoušek státních. V průběhu závodních zkoušek bylo provedeno celkem 12 zkušebních letů, které potvrdily, že celý komplex s UAV typu Forpost-R splňuje požadavky technického zadání. V prosinci roku 2019 byl podepsán kontrakt na 10 kompletních komplexů typu Forpost-R. Tomu měl v roce 2020 následovat podpis kontraktu na dalších 18 těchto bezpilotních komplexů. Součástí všech 28-ti plánovaných komplexů typu Forpost-R by přitom mělo být celkem 84 bezpilotních vzdušných prostředků (UAV). Dodávky sériových UAV typu Forpost-R ruským ozbrojeným silám byly zahájeny v roce 2020. V únoru roku 2021 se na internetu objevila fotografie vraku jednoho tohoto stroje, který byl nalezen poblíž syrského Allepa. To dokládá, že UAV typu Forpost-R již má za sebou reálné bojové nasazení, a to v rámci protiteroristické operace v Sýrii. Zmíněná operace byla oficiálně zahájena vládním výnosem ze dne 30. září 2015 a jejím cílem se stala podpora syrských vládních vojsk při boji proti ISIL a dalším islámským protivládním vzbouřencům. V srpnu roku 2021 bylo oznámeno, že byly VVS dodány další dva komplexy typu Forpost-R s celkem šesti UAV. O dalších dodávkách těchto bezpilotních komplexů ale nebyly uvolněny žádné informace. V září toho samého roku se UAV typu Forpost-R zapojily, spolu s těžšími UAV typu Orion, do rusko-běloruského cvičení Zapad-2021. Zmíněných manévrů se oba výše uvedené UAV zúčastnili v průzkumné-útočné variantě. Přitom se jednalo o vůbec první praktickou aplikaci ruských taktických a operativně taktických průzkumných-útočných UAV při podpoře postupujících pozemních vojsk. Z dostupných snímků je patrné, že UAV typu Forpost-R v průběhu manévrů Zapad-2021 prováděl shoz malých naváděných pum. Podle všeho se jednalo o typ KAB-20S. Mezitím, v srpnu roku 2021, si UAV typu Forpost-R odbyl svůj veřejný debut, a to na výstavě Armija 2021, která se konala na letišti Kubinka. Zmíněný stroj byl zde přitom k vidění hned ve dvou verzích, a to verzi průzkumné-útočné a verzi Forpost-RM s neznámým určením. Kromě toho byl na výstavě Armija 2021 podepsán kontrakt na další UAV typu Forpost-R. Napodruhé byl UAV typu Forpost-R bojově nasazen v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývanou jako „speciální vojenská operace“, která započala dne 24. února 2022. K prvnímu potvrzenému použití UAV typu Forpost-R ve zmíněném konfliktu došlo v polovině března toho samého roku. Tehdy byl přitom za pomoci jednoho tohoto stroje zničen naváděcí radiolokátor raketového systému PVO typu S-300 (RS-SA-10 Grumble) raketových vojsk Ukrajiny. Nasazení UAV typu Forpost-R ve „speciální vojenské operaci“ se neobešlo bez ztrát. Rusko přitom v průběhu zmíněné operace prokazatelně přišlo o tři tyto stroje.

Verze:

Forpost-R – základní výše popsaná modifikace UAV typu Forpost-R

Forpost-RM – speciální modifikace UAV typu Forpost-R s jedním párem břitových antén na koncích křídla, čtyřmi tandemově uspořádanými páry břitových antén na ocasních nosnících, třemi tandemově uspořádanými břitovými anténami na hřbetu trupu, nástavbou se dvěma tandemově uspořádanými plochými kontejnery a dalšími dvěma břitovými anténami na břichu trupu (na pozici kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému) a čtyřlistou vrtulí (na místo vrtule dvoulisté). Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Armija 2021, která se konala v srpnu roku 2021 na letišti Kubinka. Určení UAV typu Forpost-RM není bohužel známo. Podle všeho se ale jedná o vzdušný terč používaný k výcviku obsluh prostředků PVO.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

Forpost-R

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) a rádiové povelové

Pohon:       jeden pístový motor typu APD-85 s max. výkonem 83 hp

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém typu GOES-540, který v sobě sdružuje TV kameru, IČ kameru a laserový dálkoměr/značkovač. Instalace kulovitého pouzdra tohoto zařízení se nachází na břichu trupu.

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 100 kg, přepravovaná na dvou křídelních závěsnících – dvě naváděné pumy o hmotnosti po 20 kg či 50 kg nebo dvě protivzdušné a protizemní ŘS typu Ch-BLPA (RS-AT-14 Spriggan)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,60 m
Délka:   6,15 m
Výška: 1,50 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 500 kg
Max. užitečné zatížení: 100 kg
Cestovní rychlost: 120 až 180 km/h
Praktický dostup: 5 900 m
Operační rádius:    250 km
Vytrvalost letu:    18 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.1.2023