HeliVert AW139

Typ:  středně těžký víceúčelový vrtulník (licenční kopie italského typu Agusta-Westland AW139)

Určení:  přeprava osob na místních linkách a přeprava VIP osob

Historie:  Předběžnou smlouvu o založení podniku HeliVert se zaměřením na výrobu civilních vrtulníků značky Agusta-Westland pro potřeby ruského trhu (a trhu ostatních států SNS) italsko-britský výrobce vrtulníků Agusta-Westland s ruským konsorciem Vertolety Rossiji (VR), konsorciem, které od roku 2006 koordinuje vývoj veškeré vrtulníkové techniky na území Ruska, podepsal v červenci roku 2008, na airshow Farnborough International. Vymezení veškerých aktivit společnosti HeliVert se ale stalo až součástí smlouvy, která byla podepsána v červnu roku 2011 na Pařížské Air Show. Prvním produktem společnosti HeliVert se stal středně těžký víceúčelový vrtulník typu AW139. Speciálně pro potřeby sériové výroby tohoto stroje byl v Tomilinu, který se nachází poblíž Moskvy, mezi červnem roku 2010 a květnem roku 2012 vybudován zcela nový závod. Seznámení personálu zmíněného podniku, který nyní patří mezi ty nejmodernější na území Ruska, s výrobními postupy došlo mezi lednem a březnem roku 2012 ve školícím centru společnosti Agusta-Westland. Konstrukční celky ke kompletaci prvních sériových strojů podnik společnosti HeliVert z Tomilina převzal v červnu roku 2012. První ruský AW139 (v.č. 60001) brány tomilinského závodu opustil dne 18. prosince 2012 a do oblak se poprvé vydal den nato. Tomu pak, po realizaci krátkých pozemních zkoušek, následoval dlouhý 37 minut trvající let. Poté tento stroj prošel zkušebním programem v souladu s civilními ruskými předpisy. Následně, v dubnu roku 2013, obdržel nástřik finálního nátěru a instalaci interiéru kabiny cestujících, aby se mohl měsíc nato představit široké veřejnosti na výstavě HeliRussia 2013. Krátce nato, v srpnu téhož roku, se tento stroj zúčastnil moskevské airshow MAKS 2013. Poté byl předán svému majiteli. Předtím ale obdržel civilní registraci RA-01996. Zatímco druhý ruský AW139 (v.č. 60002) byl dokončen a ke zkouškám předán na jaře roku 2013, třetí sériový exemplář tohoto stroje (v.č. 60003) se do oblak poprvé vydal v listopadu téhož roku. Objednávka na prvních pět sériových exemplářů vrtulníku typu AW139 v dopravním a VIP provedení byla se společností Exclases Russia, oficiálním distributorem společnosti Agusta-Westland pro Rusko a státy SNS, podepsána dne 16. května 2013, na výstavě HeliRussia 2013. Tehdy se na lince závodu společnosti HeliVert z Tomilina nacházely ještě další čtyři sériové exempláře vrtulníku typu AW139 v různém stádiu technické připravenosti (v.č. 60004 až 60008). Plány na další roky počítaly s výrobním tempem 15 až 20 sériových AW139 ročně. Nakonec ale brány závodu HeliVert z Tomilina opustilo jenom šest těchto strojů.

Verze:  -

Vyrobeno:  šest sériových strojů

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6C-67C kanadské výroby s max. výkonem po 1 680 hp

Radar:         povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    15 osob v dopravním povedení nebo 6 až 8 osob ve VIP provedení

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  13,80 m
Ø ocasního rotoru: 2,70 m
Celková délka: 16,63 m
Délka trupu:   13,97 m
Výška: 5,17 m
Prázdná hmotnost: 3 622 kg
Max. vzletová hmotnost: 6 400 kg
Max. rychlost: 310 km/h
Praktický dostup:   6 100 m
Max. dolet bez:    1 250 km

 

 


Poslední úpravy provedeny dne: 26.6.2017