Čeranovskij Če-22 (BIČ-22)

Typ:  experimentální kluzák

Určení:  prověření aerodynamiky, stability a ovladatelnosti koncepce

Historie:  V roce 1947, tedy krátce po skončení druhé světové války, byl B.I. Čeranovskij, který v letech 1924 až 1941 navrhl a postavil celou řadu prototypů velmi neotřených bezocasých bezmotorových a motorizovaných létajících křídel, jmenován na post šéfkonstruktéra konstrukční kanceláře působící při Moskevském Aviatickém Institutu (MAI). Zde pak v zimě roku 1948 až 1949 zpracoval projekt lehkého jednomístného bezmotorového kluzáku, který vešel ve známost jako Če-22 (nebo též BIČ-22). Ten byl přitom řešen jako bezocasé křídlo s plochým „parabolickým“ trupem na zádi plynule přecházejícím v konvenční šípové křídlo s nevelkými svislými stabilizačními ploškami na koncích. Odtokovou hranu křídla i trupu tohoto stroje po celém rozpětí zaujímaly konvenční ovládací plochy. Jednomístná pilotní kabina se nacházela v ose trupu a byla opatřena vystouplým průzračným polokapovitým „stíhačkovým“ překrytem. Přistávací zařízení tvořila jednoduchá lyže vystupující z potahu podélné osy břicha trupu. Jediný prototyp tohoto velmi netradičně pojatého kluzáku poprvé vzlétl dne 17. července 1949. Jeho zkoušky byly přitom realizovány na letišti nacházejícím se v Tušinu. Protože vykazoval dobrými letovými charakteristikami, velmi brzy vzbudil zájem ze strany aeroklubů polovojenské organizace DOSAAF (Dobrovolná společnost pro spolupráci s armádou, letectvem a námořnictvem). Sériovou výrobu tohoto stroje přitom dostaly na starost přímo opravárenské dílny DOSAAFu. Práce na přípravě výrobní linky se rozeběhly ještě na konci toho samého roku. Protože mezitím jediný prototyp kluzáku Če-22 postihla tragická havárie, z realizace sériové výroby tohoto stroje nakonec zcela sešlo. Kluzák typu Če-22 se tak stal prvním poválečným a zároveň vůbec posledním realizovaným projektem z dílny B.I. Čeranovského.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

Posádka:    jeden pilot

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 7,50 m
Délka: 5,04 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 60 kg
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.1.2013