Sedych Skat

Typ:  lehký ekranoplán

Určení:  létání pro zábavu

Historie:  V roce 2003 amatérský nadšenec V. Sedych z Bratska (Irkutská oblast) postavil lehký dvoumístný ekranoplán typu Skat, který si svým celkovým vzezřením nic nezadá s ekranoplánem typu ESKA-1 z dílny CLST. Zmíněný stroj má poměrně krátký robustní člunovitý trup, který je zakončen mohutnou lichoběžníkovou svislou ocasní plochou (SOP). K vrcholu SOP ekranoplánu typu Skat je uchycena vyztužená, jedním párem trubkových vzpěr, vodorovná ocasní plocha (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Zatímco na odtokové hraně SOP se nachází směrové kormidlo, odtokovou hranu VOP ekranoplánu typu Skat okupuje kormidlo výškové. V přední části trupu tohoto stroje se nachází dvoumístná kabina posádky. Kabina posádky ekranoplánu typu Skat je opatřena širokým překrytem, který vystupuje nad hřbet špice trupu. Zasklení kabiny tohoto stroje se sestává ze dvou čelních a dvou párů postranních okének. Pravá polovina překrytu kabiny tohoto stroje se dvěma postranními okénky je řešena jako výklopná (směrem nahoru) a zastává funkci vstupu. Na zadní část překrytu pilotní kabiny ekranoplánu typu Skat navazuje motorová gondola. Pohon tohoto stroje obstarává 140 hp řadový čtyřválec typu Walter M-332 československé výroby, který roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Hornoplošně uspořádané křídlo ekranoplánu typu Skat se sestává z jedné střední a dvou vnějších částí. Střední část křídla ekranoplánu typu Skat má výrazné záporné vzepětí, přímou náběžnou hranu, odtokovou hranu se záporným úhlem šípu a značnou hloubku. Zatímco náběžná hrana střední části křídla ekranoplánu typu Skat se nachází na úrovni pilotní kabiny, odtoková hrana střední části křídla tohoto stroje se táhne až k směrovému kormidlu. Naproti tomu lichoběžníkové vnější části křídla ekranoplánu typu Skat jsou poměrně štíhlé a mají výrazné kladné vzepětí. Jejich odtokovou hranu okupují křidélka. Pod konci střední části křídla tohoto stroje se nachází instalace štíhlých plováků s hranatým profilem. Ekranoplán typu Skat se může pohybovat nad vodní hladinou ve výšce 0,2 až 3 m při výšce vln až 0,5 m. Zmíněný stroj lze řadit mezi ekranoplány typu „B“, tedy ekranoplány mající schopnost se na krátkou dobu odpoutat od dynamického vzduchového polštáře. Ekranoplán typu Skat se přitom může pohybovat ve výškách až do 150-ti m. Lety ve větších výškách jsou totiž u této amatérské konstrukce zapovězeny regulemi ICAO (výšky nad 150 m jsou již považovány za vzdušný prostor). Jediný prototyp tohoto stroje byl testován nejen na vodní hladině, ale i na zasněžené ploše. V druhém uvedeném případě byl opatřen jednoduchým lyžovým podvozkem. V průběhu zkušebního programu, který zabral několik let, byl jediný prototyp ekranoplánu typu Skat upravován. Tak např. vzepětí vnějších částí křídla tohoto stroje bylo výrazně zvětšeno. V září roku 2016 ale Sedych za testování ekranoplánu typu Skat čelil žalobě s tím, že k jeho provozování neměl patřičné povolení. Sedychovi se ale podařilo jeho činnost obhájit tvrzením, že k provozování malých člunů není rovněž nutné žádné speciální povolení. Z tohoto důvodu následně začal o ekranoplánu typu Skat hovořit jako o aeroglisseru, aerodynamicky odlehčeném člunu s leteckým pohonem. Aby se pojistil proti případnému dalšímu soudnímu řízení, pod příď zmíněného stroje umístil vodní lyži. Díky tomu je totiž jediný prototyp ekranoplánu typu Skat při letu na dynamickém vzdušném polštáři stále ve styku s vodní hladinou, což z něj technicky činí člun s vodní lyží. Zkušenosti, které se Sedychovi podařilo nastřádat v průběhu projektování, stavbě a testování jediného prototypu dvoumístného ekranoplánu typu Skat, následně využil při stavbě odvozeného ekranoplánu typu Skat 2 s čtyřmístnou kabinou.

Verze:

Skat – první výše popsaný exemplář ekranoplánu typu Skat s dvoumístnou kabinou

Skat 2 – druhý exemplář ekranoplánu typu Skat. Tento model je řešen jako čtyřmístný. Jeho kabina je proto opatřena výrazně protáhlejším překrytem. Zasklení kabiny ekranoplánu typu Skat 2 se přitom sestává ze dvou čelních a čtyř párů postranních okének. Výškovka tohoto stroje je navíc opatřena rohovými odlehčovacími ploškami. Odlišná je též motorová instalace. Pohonná jednotka tohoto stroje navíc roztáčí třílistou a nikoliv vrtuli dvoulistou. Zkoušky ekranoplánu typu Skat 2 se rozeběhly na konci srpna roku 2018.

Vyrobeno:  dva exempláře (jeden exemplář modelu Skat a jeden exemplář modelu Skat 2)

Uživatelé:  Rusko

 

Skat

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      jeden pístový motor typu Walter M-332 československé výroby s max. výkonem 140 hp

Kapacita:   jeden cestující nebo náklad do celkové hmotnosti 150 kg

 
 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 490 kg
Max. vzletová hmotnost: 760 kg
Max. rychlost: 110 až 140 km/h
Letová výška:   0,2 až 3* m
Max. dolet:    500** km

 

 

 

* možnost krátkodobého letu vně vlivu přízemního efektu ve výškách do 150 m

** se 100 kg zatížením

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.11.2023