Aerochod A18 Tungus

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  ověření provozních charakteristik ekranoplánu využívajícího k pohybu nad povrchem dynamický i statický vzduchový polštář

Historie:  Ekranoplán typu A18 Tungus byl vyprojektován a postaven společností Aerochod z Nižného Novogrodu, která se specializuje na vývoj a výrobu dopravních vznášedel. Zmíněný stroj má poměrně krátký a robustní člunovitý trup, středoplošně uspořádané deltakřídlo s mírným záporným vzepětím v celém rozpětí a ocasní plochy uspořádané do tvaru písmene „T“. Ocasní plochy ekranoplánu typu A18 se přitom sestávají z jedné štíhlé lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné vyztužené, za pomoci jednoho páru vzpěr, vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Uvnitř střední části trupu tohoto stroje se nachází pilotní kabina. Pilotní kabina ekranoplánu typu A18 je opatřena širokým výklopným (směrem dopředu) zaobleným překrytem, který vystupuje nad hřbet špice trupu a svou zadní částí plynule přechozí ve vyvýšený hřbet střední partie trupu. Zasklení překrytu pilotní kabiny tohoto stroje je rozděleno na jedno čelní, jedno hřbetní a dvě postranní okénka. Přímo za pilotní kabinou se nachází osobní kabina se dvěma páry rozměrných postranních hranatých okének. K horní ploše střední partie křídla ekranoplánu typu A18 jsou uchyceny, za pomoci vysokých nosníků s tvarem pyramidy, pohonné jednotky v podobě pístových motorů blíže nespecifikovaného typu. Každý z nich přitom roztáčí jednu třílistou vrtuli v tažném uspořádání. K spodní ploše křídla ekranoplánu typu A18 jsou připevněny dva páry štíhlých plováků. Zatímco jeden z nich se nachází pod konci křídla, ten druhý je umístěn přibližně v polovině jeho rozpětí. Ekranoplán typu A18 má dva letové režimy. Zmíněný stroj se totiž může pohybovat nejen na dynamickém vzduchovém polštáři, ale též na statickém vzduchovém polštáři, jako klasické vznášelo. K vzniku statického vzduchového polštáře u tohoto stroje přitom dochází mezi trupem a vnitřním párem plováků, a to po předchozím sklopení klapek, které se nacházejí pod náběžnou a odtokovou hranou střední partie křídla, směrem dolů. Zatímco na statickém vzduchovém polštáři se tento stroj může pohybovat rychlostí 50 až 90 km/h, max. rychlost ekranoplánu typu A18 na dynamickém vzduchovém polštáři činí 160 až 200 km/h. První uvedený letový režim má přitom sloužit zejména k činnosti v oblastech s obtížnou navigací. Ekranoplán typu A18, zatím jediný ekranoplán společnosti Aerochod, je určen k obsluze oblastí Dálného severu, Sibiře a Dálného východu. První fotografie z testů prototypu tohoto stroje byly zveřejněny v srpnu roku 2015. Ze zmíněných fotografií je patrné, že byl jediný prototyp ekranoplánu typu A18 v průběhu zkoušek mírně upravován. Jaký je současný stav celého programu A18, není bohužel známo.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      dva pístové motory blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:   ?


 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: 160 až 200 km/h
Letová výška:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.11.2023