Almaz Volk-18

Miniaturní bezpilotní vrtulník typu Volk-18 z dílny vědecko-výrobního svazu Almaz, který je součástí koncernu VKO Almaz-Antej, slouží k vyhledávání a zneškodňování miniaturních bezpilotních vzdušných prostředků. Zmíněný stroj je řešen jako kvadroptéra se zavalitým kapkovitým trupem a dvoulistými nosnými rotory s průměrem 0,4 m na koncích dvou postranních nosníků s tvarem písmene „T“. Hlavním konstrukčním materiálem draku přepadového UAV typu Volk-18 je CFRP. Nosné rotory tohoto stroje roztáčí malé elektromotorky s výkonem po 0,55 kW. Vytrvalost přepadového UAV typu Volk-18 činí 17 až 30 min. Zmíněný stroj je schopen působit zcela autonomně. Přepadový UAV typu Volk-18 je nejprve naveden do zájmové oblasti. Poté zde v autonomním režimu hlídkuje a snaží se lokalizovat UAV protivníka. K tomu přitom využívá pasivní optický systém. Povel k neutralizaci nalezeného nepřátelského UAV však dává operátor. Přepad a neutralizaci nepřátelského UAV po přijetí povelu od operátora přepadový UAV typu Volk-18 provádí opět autonomně. Nepřátelské UAV tento stroj primárně eliminuje za pomoci vrhače sítě. Po spotřebování všech tří vrhacích sítí, nebo v případě, že se použití sítí ukáže být neúčinné, může nepřátelský UAV taranovat. Vrhače sítí UAV typu Volk-18 se přitom nacházejí ve spodní části přídě trupu, přímo pod okénkem zaměřovací optiky. Činnost operátora UAV typu Volk-18 se tedy omezuje pouze na povolení k útoku. Vývoj UAV typu Volk-18, prvního specializovaného UAV k ničení UAV nepřítele ruské konstrukce, byl zahájen v roce 2019, a to v přímé reakci na událost, která se stala v prosinci roku 2018 na londýnském letišti Gatwick. Tehdy zde totiž došlo k narušení bezpečnosti letového provozu přeletem neznámých miniaturních UAV, což vedlo k mnohamiliónovým škodám. V průběhu vývoje byl tento stroj modernizován. Vylepšená verze UAV typu Volk-18 přitom obdržela nový optický vyhledávací systém mající větší dosah a modifikovaný systém řízení, který tento stroj obdařil schopností plnit své poslání v autonomním režimu. Testy takto modifikovaného UAV typu Volk-18 byly přitom završeny v roce 2021. Součástí zkoušek zmíněného stroje se staly též útoky na bezpilotní vzdušné terče. První vývojová verze tohoto přepadového UAV byla široké veřejnosti poprvé prezentována na výstavě Armija 2019, která se konala v červnu roku 2019. Funkční prototyp UAV typu Volk-18 byl poprvé demonstrován na moskevské výstavě NAIS (National Aviation Infrastructure Forum and Show) 2021, která se konala v únoru roku 2021. Dle tehdejších plánů se státní zkoušky UAV typu Volk-18 měly rozeběhnout ještě v roce 2021. UAV typu Volk-18 se stane jednou z komponent komplexu typu ROSC-1, který je určen k ochraně objektů infrastruktury, včetně civilních letišť, před miniaturními UAV. Součástí zmíněného komplexu budou kromě přepadových UAV typu Volk-18 též prostředky pro odhalování nepřátelských UAV v podobě radiolokátoru a videokamer a prostředky pro rušení jejich systému řízení. Přepadové UAV typu Volk-18 budou přitom k narušitelům vysílány pouze v případě, kdy nebude možné zarušit jejich naváděcí systém, např. kuli hrozbě narušení činnosti letištních radiotechnických systémů. Systém typu ROSC-1 s UAV typu Volk-18 bude ale možné používat též k zachytávání miniaturních UAV používaných k přepravě nelegálních zásilek do vězeňských zařízení. Zmíněný systém byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Armija 2018, a to pod označením RLK-MC-A. Malé kvadroptéry a multikoptéry je přitom schopen detekovat až do vzdálenosti 20 km. Dne 7. února 2022 byly zahájeny zkoušky systému typu ROSC-1 s přepadovými UAV typu Volk-18 za reálných podmínek. Zmíněné testy konkrétně probíhají na samarském letišti Kuromoč.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + pasivní optické

Pohon:       čtyři elektromotory neznámého typu s max. výkonem po 0,55 kW

Výzbroj:     tři vrhací sítě


 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  0,40 m
Délka trupu:   0,60 m
Šířka bez rotorů: 0,60 m
Výška: 0,40 m
Prázdná hmotnost: 4 kg
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. užitečné zatížení: 2 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Dolet: ?
Operační rádius:    ?
Vytrvalost: 17 až 30 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.2.2022