SAC Divine Eagle (Shen Diao)

Výškový bezpilotní vzdušný prostředek velkého doletu (HALE) typu Divine Eagle je společným dílem 601. institutu a společnosti SAC (Shenyang Aircraft Corporation) ze Shenyangu. Posláním tohoto stroje je monitorování vzdušné situace v rámci včasné výstrahy před vzdušným napadením. K tomu údajně využívá radiolokátor, který je schopen detekovat i cíle s nízkou RCS, tedy letouny kategorie stealth, na poměrně velké vzdálenosti (za cenu nepříliš velké přesnosti). Svým celkovým vzezřením se UAV typu Divine Eagle nápadně podobá nerealizovanému UAV typu S-62 z dílny ruské společnosti JSC P.O. Suchoje z přelomu tisíciletí. Jde tedy o dvoutrupý stroj s dolnoplošně uspořádaným štíhlým přímým křídlem s poměrně velkým rozpětím a zdvojenou svislou ocasní plochou s tvarem lichoběžníku a lichoběžníkovým předkřídlem. Zmíněné předkřídlo navzájem propojuje příďové partie obou dvou trupů. Na hřbetu příďové partie obou trupů UAV typu Divine Eagle se nacházejí zaoblené dielektrické kryty. Jeden z nich s největší pravděpodobností ukrývá anténu satelitního komunikačního systému (SATCOM). Instalace antén radaru se s největší pravděpodobností nachází na vnějších bocích obou dvou trupů. Pohon tohoto velmi nekonvenčně koncipovaného stroje obstarává jeden 2 500 hp dvouproudový motor typu Al-222-25 ukrajinské výroby. Výhledově se však počítá s tuzemským motorem typu WS-17. Jeho instalace se přitom nachází uvnitř krátké doutníkovité gondoly, která je uchycena, za pomoci nízkého pylonu, k horní ploše křídla, v oblasti mezi oběma trupy, resp. mezi oběma SOP. Na vývoji UAV typu Divine Eagle se zpočátku podíleli ruští specialisté. Technologický demonstrátor tohoto stroje byl dokončen na jaře roku 2015. Rolovací zkoušky demonstrátoru UAV typu Divine Eagle, který je nejspíš zhotoven ve zmenšeném měřítku, se rozeběhly v květnu toho samého roku. Do oblak se tento stroj údajně poprvé vydal v říjnu roku 2015. Ze snímku, který pochází z července roku 2016, je patrné, že je jeden zkušební exemplář UAV typu Divine Eagle testován u GAAC. Pokud bude UAV typu Divine Eagle zařazen do výzbroje PLAAF, stane se prvním vzdušným radarovým systémem na světě schopným detekovat letouny kategorie stealth.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp (nebo technologický demonstrátor)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:       jeden dvouproudový motor typu Progress Al-222-25 ukrajinské výroby s max. tahem po 2 500 kp

Vybavení:   přehledový radiolokátor včasné výstrahy (AWACS) neznámého typu

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ca 35 m
Délka: ca 14 m
Výška: ca 6 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ca 18 000 m
Max. dolet: ?
Vytrvalost: přes 10 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.12.2016