BUAA/HAIG BZK-005

Strategický bezpilotní průzkumný prostředek pro střední a velké výšky s velkou vytrvalostí typu BZK-005 je společným dílem institutu BUAA (Beijing University of Aeronautics and Astronautics) a společnosti HAIG (Harbin Aviation Industrial Group) z Harbinu. Zmíněný stroj je řešen jako středoplošník s výrazně zploštělým trupem s ostrými „stealth“ okraji, které plynule přecházejí v šípové křídlo se značným rozpětím. Protože je navíc zhotoven vesměs z kompozitních materiálů, má relativně malou efektivní radiolokační odrazovou plochu (RCS). Z odtokové hrany křídla UAV typu BZK-005 vybíhá dvojice nosníků zdvojené svislé ocasní plochy (SOP). Zdvojená SOP tohoto stroje má lichoběžníkový tvar a výrazný sklon vně podélnou osu trupu. Konce obou ocasních nosníků UAV typu BZK-005 navzájem propojuje jedna vodorovná ocasní plocha (VOP) s půdorysem ve tvaru písmene „V“. Pohon UAV typu BZK-005 obstarává jeden turbovrtulový (?) motor. Ten je vestavěn do zadní části trupu a roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Na břichu přídě trupu, přímo před příďovým podvozkem, se zase nachází kulovitá věžička s optikou průzkumných systémů v podobě sestavy IČ a CCD kamer. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu BZK-005 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (směrem k podélné ose trupu) do rozšířené střední části křídla. Vývoj UAV typu BZK-005 byl zahájen na počátku prvního desetiletí 21. století. Široká veřejnost se mohla s UAV typu BZK-005 poprvé seznámit na propagačním videu konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) promítaném na Airshow China 2006, která se konala v listopadu roku 2006 v Zhuhai. Naživo byl ale tento stroj poprvé veřejně prezentován až dne 3. září 2015, a to na vojenské přehlídce konající se k příležitosti oslav konce druhé světové války. UAV typu BZK-005 se nachází ve výzbroji PLAAF a PLANAF. Námořní modifikace tohoto stroje přitom údajně nese označení Sea Eagle.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR (letectvo a námořnictvo)

 

 

 

Navádění:   autopilot + GPS

Pohon:       jeden turbovrtulový (?) motor neznámého typu

Vybavení:   sestava IČ a CCD kamer (optika těchto systémů je umístěna uvnitř kulovitého krytu, který se nachází na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku). Užitečné zatížení tohoto stroje činí nejméně 150 kg

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: do 1 250 kg
Cestovní rychlost: 150 až 180 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Operační rádius: ?
Vytrvalost: 40 hod

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 16.12.2016