VR-Technologies VRT500 (LMV)

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník

Určení:  doprava osob, přeprava nákladu, výcvik pilotů a přeprava nemocných a raněných

Historie:  V roce 2016 se společnost VR-Technologies, která je součástí konsorcia Vertolety Rossii (VR), pustila, v rámci programu LMV (Ljogkij Mnogocelevoj Vertoljot = lehký víceúčelový vrtulník), do prací na projektu lehkého pětimístného vrtulníku se vzletovou hmotností 1 600 kg. Program LMV byl přímým nástupcem programu lehkého čtyřmístného víceúčelového vrtulníku typu Mi-34S1 (Hermit) se vzletovou hmotností 1 450 kg, který byl v roce 2012 pro bezperspektivnost zastaven. Díky neúspěchu programu Mi-34S1 se totiž nejlehčími vrtulníky v nabídce konsorcia VR staly vrtulníky řady Ansat a Ka-226 (Hoodlum C) se vzletovou hmotností celých 3 400 až 3 600 kg. Zmíněný nástupce vrtulníku typu Mi-34S1 (Hermit) nese označení VRT500 a má dvojici třílistých protiběžných souosých nosných rotorů, které roztáčí jeden 700 hp turbohřídelový motor typu PW207W kanadské značky Pratt & Whitney Canada, objemný trup s prostornou a bohatě prosklenou kabinu pro pilota a pět pasažérů, krátký ocasní nosník se zdvojenými ocasními plochami a pevný lyžový podvozek. Vrtulník typu VRT500 je přitom navržen s ohledem na požadavky nejen ruských norem, ale i evropského úřadu EASA a americké úřadu FAA. Zmíněný stroj se dočká výroby hned v několika verzích. Konkrétně se bude jednat o verzi dopravní, nákladní, VIP s luxusně zařízeným interiérem, cvičnou a sanitní. Vrtulník typu VRT500 má vzhledem k vzletové hmotnosti, která má činit 1 900 kg, nadstandardně prostornou kabinu. Kabina tohoto stroje má totiž objem celých 5,3 m3. Pro kabinu vrtulníku typu VRT500 bylo přitom zpracováno hned osm vzájemně snadno zaměnitelných vnitřních konfigurací. Kromě toho se bude jednat o první vrtulník na světě se vzletovou hmotností pod 2 t, do jehož kabiny bude možné nakládat pojízdná nosítka přes záďová nákladová vrata. Široké veřejnosti byl projekt vrtulníku typu VRT500 poprvé prezentován v červenci roku 2017 na moskevské airshow MAKS 2017, ve formě zmenšeného modelu. Dle tehdejších plánů se letové zkoušky prototypu měly rozeběhnout na konci roku 2019. Se završením certifikačních zkoušek se počítalo v polovině roku 2021. První zákazníci měli první sériové stroje převzít v roce 2022 nebo 2023. Dle tehdejších průzkumů trhu měla do roku 2030 na celém světě vyvstat poptávka až po 700 vrtulnících této kategorie. Na výstavě HeliRussia 2018, která se konala na konci května roku 2018, byla poprvé prezentována 1:1 maketa vrtulníku typu VRT500. Tehdy se přitom program VRT500 již nacházel ve fázi statických zkoušek nosného systému. Dle tehdejších odhadů měl tento stroj pokrýt až 15 % světové poptávky po vrtulnících se vzletovou hmotností pod 2 t. Do roku 2035 měla přitom dle tehdejších průzkumů na světovém trhu vyvstat poptávka až po 1 000 vrtulnících této kategorie. Na konci prosince 2018 bylo oznámeno, že byla úspěšně završena druhá etapa zkoušek nosného systému vrtulníku typu VRT500 v aerodynamickém tunelu T-101 institutu CAGI (Centrální institut aero- a hydrodynamiky). Na počátku roku 2019 byly završeny práce na technickém projektu vrtulníku typu VRT500. Současně se rozeběhly práce na projektových dokumentacích. Se zahájením letových zkoušek prvního prototypu se tehdy počítalo v roce 2020. Na aerosalonu Dubai Airshow 2021, který se konal v listopadu roku 2021, bylo možné poprvé shlédnout neletový prototyp vrtulníku typu VRT500 pro pozemní zkoušky palubních systémů. Dle současných plánů by se první letový prototyp tohoto stroje měl do oblak napoprvé vydat v roce 2023. Se zahájením výroby, která by měla být realizována v prostorách závodu U-UAZ z Ulan-Ude, se nyní počítá v roce 2024 nebo 2025.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden neletový prototyp pro pozemní zkoušky

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden turbohřídelový motor typu Pratt & Whitney Canada PW207V kanadské výroby s max. výkonem 700 hp       

Kapacita:   pět osob nebo náklad do celkové hmotnosti 900 kg

 

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  8,40 m
Délka trupu:   8,09 m
Výška: 3,77 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 900 kg
Max. rychlost: 240* km/h
Praktický dostup:   6 080* m
Max. dolet: 900* km

 

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

Poslední úpravy provedeny: 17.11.2021