UDM (MDM-2)

Typ: letecká dnová bezkontaktní mina
Určení: pasivní ničení hladinových a ponorkových plavidel, ochrana přístavů a přístupových tras, blokáda přístavů a přístupových tras, vytváření bezpečných zón a vytváření minových přehrad
Vyvinul: CKB-145
Letecká námořní mina typu UDM (universalnaja donnaja mina = universální dnová mina) byla vyvinuta v konstrukční kanceláři CKB-145 pod vedením V.I. Pineeviče. Zmíněná zbraň je námořním protějškem 1 500 kg trhavé letecké pumy typu FAB-1500 a má válcovité tělo se zkosenou špicí s průměrem 630 mm. Bojová hlavice miny typu UDM je naplněna výbušnou směsí o hmotnosti 645 kg a je opatřena dvoukanálovým akustickým-indukčním zapalovačem. Ten přitom reaguje jak na hluk, tak i na změny v magnetickém poli vyvozené kýlem plavidla. Mina typu UDM je na rozdíl od všech předchozích leteckých námořních min sovětské konstrukce určena k ničení nejen hladinových plavidel, ale i plavidel ponorkových (která se pohybují v hloubkách do 125-ti m). Pokud je mina typu UDM používána k ničení hladinových plavidel, pokládá se do max. hloubky 35 m. Zatímco všechny předešlé letecké dnové námořní miny sovětské konstrukce byly opatřeny padákovým systémem, mina typu UDM padákový systém postrádá. Naproti tomu je opatřena oddělitelnými stabilizátory podobné konstrukce, jakou mají letecké pumy. K oddělení záďové sekce se stabilizátory přitom dochází po dopadu na vodní hladinu. Minu typu UDM je možné shazovat při letu rychlostí do 1 000 km/h ve výškách nad 500 m. Jednotlivé miny tohoto typu je možné pokládat ve vzdálenosti nejméně 150 m od sebe. Při nedodržení této vzdálenosti hrozí, že výbuch jedné miny vyřadí z činnosti sousední miny. Mina typu UDM byla do výzbroje námořního letectva zařazena v roce 1961. Zmíněná zbraň byla vyráběna Strojírenským závodem č.239 V.V. Kujbyševa. Minu typu UMD je přitom možné klást nejen letadly, ale i hladinovými plavidly.
Verze:
UDM – první výrobní modifikace miny typu UDM s dvoukanalovým akustickým-indukčním zapalovačem
MDM-2 – pokročilá modifikace miny typu UDM s tříkanálovým akustickým-indukčním-hydrodynamickým zapalovačem. Ten přitom reaguje nejen na hluk a změny v magnetickém poli vyvozené kýlem plavidla, ale též na změny tlaku vody vlivem hydrodynamických sil od kýlu plavidla.
Nosič: Tu-16T (Badger A) a Tu-22M (Backfire)
Uživatelé: SSSR
Bojová hlavice: trhavá o hmotnosti 645 kg s dvoukanalovým akustickým-indukčním zapalovačem
TTD: | |
Délka: | 2,20 m |
Průměr těla: | 630 mm |
Hmotnost: | 1 412 kg |
Max. rychlost nosiče při shozu: | 1 000 km/h |
Výška shozu: | 500+ m |
Hloubka moře v místě shozu: | 35 až 125 m |
poslední úpravy provedeny dne: 10.5.2025