APDM

Typ:  letecká dnová bezkontaktní mina

Určení:  vytváření minových přehrad v pobřežních oblastech moří, na řekách a na jezerech proti výsadkovým plavidlům

Vyvinul:  CNII Gidropribor (filiálka Kasatka) + CKB závodu V.V. Kujbyševa

Letecká námořní dnová mina typu APDM (Aviacionnaja protivodesantnaja mina = letecká mina proti výsadkovým plavidlům) byla vyvinuta v 80. letech v kooperaci filiálky institutu CNII Gidropribor, známé jako Kasatka, a konstrukční kanceláře (CKB) strojírenského závodu V.V. Kujbyševa. Šéfkonstruktérem této zbraně byl Ž.I. Lachtin za institut CNII Gidropribor, resp. V.M. Korovin za CKB závodu V.V. Kujbyševa. Mina typu APDM sloužila k vytváření minových přehrad jak proti námořním vyloďovacím plavidlům, tak i proti říčním plavidlům. Z tohoto důvodu byla pokládána na mělké dno pobřežních oblastí moří, popř. na dno řek a jezer. Zmíněná zbraň měla válcovité tělo se zkosenou špicí s průměrem 450 mm, které mělo prakticky identické vzezření jako tělo miny typu IGDM-500. Z toho lze vyvodit, že mina typu APDM zřejmě vycházela právě z této zbraně. Bojová hlavice miny typu APDM byla nejspíš naplněna 200 kg výbušnou směsí MS (?) a byla opatřena bezkontaktním pasivním magneticko-akustickým zapalovačem s dosahem 30 m (?). Ten reagoval jak na změny v magnetickém poli vyvozené kýlem lodi, tak i na hluk. Mina typu APDM podle všeho představovala přímou reakci na nedostatečnou spolehlivost indukčního-hydrodynamického zapalovače, kterým byla opatřena bojová část miny typu IGDM-500, při detekci výsadkových plavidel. Důvodem toho je skutečnost, že taková plavidla mají velmi rozmanitou konstrukci kýlu a lodních šroubů. Mina typu APDM byla do výzbroje přijata v roce 1987. Zmíněná zbraň byla vyráběna Strojírenským závodem č.239 V.V. Kujbyševa ve dvou verzích, a to letecké a lodní. Ta letecká byla podle všeho opatřena padákovým systémem.

Verze:  -

Nosič:  ?

Uživatelé:  SSSR

 

 

Bojová hlavice:  trhavá o hmotnosti 200 kg (?) s bezkontaktním pasivním magneticko-akustickým zapalovačem

 


 

 

TTD:     
Délka: 1,51 m
Průměr těla:   450 mm
Hmotnost: 525 kg
Max. rychlost nosiče při shozu: ?
Výška shozu: ?
Hloubka moře v místě shozu: 3 až 30 m (?)

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 19.5.2025