AMD-4-500

 
 

Typ:  letecká dnová bezkontaktní mina

Určení:  pasivní ničení hladinových plavidel, ochrana přístavů a přístupových tras, blokáda přístavů a přístupových tras, vytváření bezpečných zón a vytváření minových přehrad

Vyvinul:  NII-400

Letecká námořní mina typu AMD-4-500 (AMD = aviacionnaja mina donnaja = letecká mina dnová) byla vyvinuta v institutu NII-400 pod vedením A.P. Budylina jako náhrada za minu typu AMD-2-500. Vývoj zmíněné zbraně probíhal paralelně s vývojem těžší miny typu AMD-4-1000, která zase vznikla jako nástupce miny typu AMD-2-1000. Mina typu AMD-4-500 vycházela z miny typu AMD-2-500. Konstrukce těla miny typu AMD-4-500 byla shodná jako u miny AMD-2-500. Zmíněná zbraň měla tedy válcovité tělo se zaoblenou špicí s průměrem 450 mm. Její bojová hlavice, která se nacházela před přístrojovou sekcí, byla rovněž naplněna 300 kg směsí TGA (60 % tritolu + 34% hexogenu + 16% hliníkového prášku). Zatímco bojová hlavice miny typu AMD-2-500 byla opatřena dvouimpulzním bezkontaktním indukčním zapalovačem, mina typu AMD-4-500 obdržela dvoukanálový indukční-hydrodynamický zapalovač s dosahem 50 m. Ten přitom reagoval jak na změny v magnetickém poli vyvozené kýlem lodi, tak i na změny tlaku vody vlivem hydrodynamických sil od kýlu lodi pohybující se po vodní hladině. Jednalo se o první námořní minu sovětské konstrukce s hydrodynamickým zapalovačem bojové hlavice. Zapalovač bojové hlavice miny typu AMD-4-500 mohl pracovat v dvoukanálovém nebo jednokanálovém režimu, kdy byl aktivní pouze indukční nebo hydrodynamický kanál. Díky tomu, že byl zapalovač bojové hlavice této zbraně pojat jako dvoukanálový, měl vyšší odolnost vůči šumu a vlečným tralům. Odolnost vůči tralování ale mině typu AMD-4-500 zajišťovalo též zařízení pro zpožděnou aktivaci spolu s možností nastavení detonace až po několika reakcích zapalovače na vnější podměty. Dobu zpoždění aktivace a počet reakcí zapalovače na vnější podměty do aktivace detonace bylo ale možné nastavit pouze před vzletem nosiče. Za letu již tyto parametry nebylo možné měnit. Do výzbroje námořního letectva byla mina typu AMD-4-500, spolu s paralelně vyvíjenou těžší minou typu AMD-4-1000, zařazena v květnu roku 1950. Minu typu AMD-4-500 bylo možné shazovat při letu rychlostí do 360 km/h ve výškách do 400 m. Na vodní hladinu mina typu AMD-4-500 dopadala rychlostí 18 až 20 m/s. Po dopadu na vodní hladinu došlo k odpojení padákového systému. Následně zmíněná zbraň klesla na dno moře. Jednotlivé miny tohoto typu bylo možné pokládat ve vzdálenosti nejméně 80 m od sebe. Při nedodržení této vzdálenosti hrozilo, že výbuch jedné miny vyřadí z činnosti sousední miny. Hloubka moře v místě shozu mohla činit 5 až 50 m. Mina typu AMD-4-500 byla vyráběna Strojírenským závodem č.239 V.V. Kujbyševa ve dvou verzích, a to letecké a lodní. Ta druhá přitom postrádala padákový systém.

Verze:  -

Nosič:  Il-28T (Beagle), Tu-14T (Bosun) – 4 ks a Tu-16T (Badger A) – 12 ks

Uživatelé:  SSSR

 

 

Bojová hlavice:  trhavá o hmotnosti 300 kg s dvoukanálovým indukčním-hydrodynamickým zapalovačem s dosahem 50 m

 

 

TTD:     
Délka bez/s padákem: 1,95/2,79 m
Průměr těla:   450 mm
Hmotnost: 500 až 550 kg
Max. rychlost nosiče při shozu: 360 km/h
Max. výška shozu: 400 m
Hloubka moře v místě shozu: 5 až 50 m

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 4.5.2025