Suchoj Su-34ME (‘Fullback’)

 
 
 

Typ:  exportní modifikace taktického stíhacího-bombardovacího letounu typu Su-34M (Fullback)

Určení:  ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka za pomoci přesně naváděné munice, umlčování radiolokátorů protivníka, ničení hladinových plavidel, taktický průzkum, vedení REB, ničení pomalu letících vzdušných cílů (útočné a bombardovací letouny, vrtulníky a transportní letouny) a poskytování paliva za letu jiným letounům

Odlišnosti od letounu Su-34M (Fullback):

- instalace odlišných komunikačních systémů

- instalace odlišného identifikačního systému „vlastní-cizí“

Historie:  Rusko začalo stíhací-bombardovací letoun typu Su-34 (Fullback) případným zájemcům ze zahraničí nabízet již od 90. let. Vůbec poprvé byl přitom tento stroj v exportní verzi, pro kterou se zpočátku používalo označení Su-32FN, představen v létě roku 1995 na 41. Pařížské Air Show. Na zmíněné airshow ale zvažovaný exportní model suploval prototyp T10V-5. Letoun typu Su-34 (Fullback) sice dokázal v zahraničí zaujmout, kupce těchto strojů se ale poměrně dlouho nedařilo najít. Důvody toho byly přitom ryze ekonomické. Letoun typu Su-34 (Fullback) je totiž jednoúčelovým strojem určeným k ničení pozemních cílů. Z tohoto důvodu se řada případných zájemců raději rozhodla pro kompromisní řešení v podobě víceúčelového bojového letounu typu Su-30MK (Flanker G/H). Letoun typu Su-30MK (Flanker G/H) totiž dokáže plnit celou řadu úkolů letounu typu Su-34 (Fullback) a přitom současně může plnohodnotně zastávat též poslání stíhacího stroje. Prvním vážným zájemcem o letoun typu Su-34 (Fullback) se přitom stal Alžír. Cesta tohoto stroje k vzdušným silám Alžíru ale nebyla jednoduchá. Na počátku roku 2016 si nejprve Alžír objednal 12 exemplářů zjednodušeného exportního modelu, který vešel ve známost jako Su-34E. Výhledově však tehdy vzdušné síly zmíněného státu počítaly s pořízením až 40-ti tento strojů do roku 2022. Část z nich měla přitom být dodána ve specializované průzkumné a část ve specializované REB verzi. Ze zmíněné zakázky ale nakonec sešlo. Nabízený exportní model Su-34E totiž nesplňoval technické zadání vzdušných sil Alžíru. Kromě toho měl jen málo předností před nedávno předtím modernizovanými Su-24MK2 (Fencer), které měl nahradit, při vysoké pořizovací ceně. Zrušení zmíněné zakázky mělo ale též politický podtext. Proti prodeji letounů typu Su-34E do Alžíru se totiž postavily sousední země, na které musí Rusko brát též ohled. Protože si ale Alžír chtěl zachovat své útočné a průzkumné kapacity, které díky odřeknutí typu Su-34E nadále ležely na bedrech letitých letounů typu Su-24MK2 (Fencer), později zájem o tento typ obnovil. Alžířané byli ale k pořízení zmíněných letounů přístupni až po předchozí nabídce exportní modifikace výrazně vylepšeného modelu Su-34M (Fullback), který vzešel z druhého stupně modernizačního programu základního modelu Su-34 (Fullback). Zmíněný model vešel ve známost jako Su-34ME a od modelu Su-34M (Fullback), který je vyhrazen pro ruské vzdušné síly, se odlišuje pouze instalací odlišných komunikačních systémů a odlišného identifikačního systému „vlastní-cizí“. Na konci roku 2019 bylo oznámeno, že si vzdušné síly Alžíru objednaly 14 těchto strojů. Součástí zmíněného kontraktu se ale stala též objednávka 14-ti víceúčelových bojových letounů typu Su-57E (Felon) a 14-ti víceúčelových bojových letounů typu Su-35SE (Flanker K). Později však Alžír od pořízení letounů typu Su-35SE (Flanker K) odstoupil, pravděpodobně kuli úsporám prostředků na nákup dalších letounů typu Su-57E (Felon). Alžířanům bylo navíc přislíbeno, že jim bude v případě úspěšné realizace dalších projektů, poskytnuta též možnost nákupu průzkumných kontejnerů řady UKR v neochuzeném provedení. Úspěšnou realizací dalších projektů se přitom podle všeho rozumí realizace nákupu letounů typu Su-57E (Felon). Prvních šest sériových Su-34ME (Fullback) by mělo být dokončeno v roce 2022. Zmíněné stroje budou přitom zpočátku využívány k zaškolování alžírských posádek, které bude probíhat na území Ruska. Zbylých osm objednaných letounů typu Su-34ME (Fullback) by mělo být Alžířanům předáno do konce roku 2023. V současnosti údajně probíhají jednání s pěti dalšími zájemci o letoun typu Su-34ME (Fullback). Přitom se má údajně mimo jiných jednat o Angolu, Jordánsko a Vietnam. O tento stroj ale údajně jeví zájem též ČLR. Prodej letounů typu Su-34ME (Fullback) Číňanům je ale více než nepravděpodobný, neboť Rusko nemá zájem o to, aby vzrostly úderné schopnosti ČLR. Kromě toho by prodejem těchto strojů do ČLR zajisté hrozilo zkopírování technologií tamním průmyslem.

Verze:  -

Vyrobeno:  rozestavěno šest exemplářů (Alžírem objednáno 14 exemplářů)

Uživatelé:  žádní

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 7.2.2022