HeliVert AW139
Typ: středně těžký víceúčelový vrtulník (licenční kopie italského typu Agusta-Westland AW139)
Určení: přeprava osob na místních linkách a přeprava VIP osob
Historie: Předběžnou smlouvu o založení podniku HeliVert se zaměřením na výrobu civilních vrtulníků značky Agusta-Westland pro potřeby ruského trhu (a trhu ostatních států SNS) italsko-britský výrobce vrtulníků Agusta-Westland s ruským konsorciem Vertolety Rossiji (VR), konsorciem, které od roku 2006 koordinuje vývoj veškeré vrtulníkové techniky na území Ruska, podepsal v červenci roku 2008, na airshow Farnborough International. Vymezení veškerých aktivit společnosti HeliVert se ale stalo až součástí smlouvy, která byla podepsána v červnu roku 2011 na Pařížské Air Show. Prvním produktem společnosti HeliVert se stal středně těžký víceúčelový vrtulník typu AW139. Speciálně pro potřeby sériové výroby tohoto stroje byl v Tomilinu, který se nachází poblíž Moskvy, mezi červnem roku 2010 a květnem roku 2012 vybudován zcela nový závod. Seznámení personálu zmíněného podniku, který nyní patří mezi ty nejmodernější na území Ruska, s výrobními postupy došlo mezi lednem a březnem roku 2012 ve školícím centru společnosti Agusta-Westland. Konstrukční celky ke kompletaci prvních sériových strojů podnik společnosti HeliVert z Tomilina převzal v červnu roku 2012. První ruský AW139 (v.č. 60001) brány tomilinského závodu opustil dne 18. prosince 2012 a do oblak se poprvé vydal den nato. Tomu pak, po realizaci krátkých pozemních zkoušek, následoval dlouhý 37 minut trvající let. Poté tento stroj prošel zkušebním programem v souladu s civilními ruskými předpisy. Následně, v dubnu roku 2013, obdržel nástřik finálního nátěru a instalaci interiéru kabiny cestujících, aby se mohl měsíc nato představit široké veřejnosti na výstavě HeliRussia 2013. Krátce nato, v srpnu téhož roku, se tento stroj zúčastnil moskevské airshow MAKS 2013. Poté byl předán svému majiteli. Předtím ale obdržel civilní registraci RA-01996. Zatímco druhý ruský AW139 (v.č. 60002) byl dokončen a ke zkouškám předán na jaře roku 2013, třetí sériový exemplář tohoto stroje (v.č. 60003) se do oblak poprvé vydal v listopadu téhož roku. Objednávka na prvních pět sériových exemplářů vrtulníku typu AW139 v dopravním a VIP provedení byla se společností Exclases Russia, oficiálním distributorem společnosti Agusta-Westland pro Rusko a státy SNS, podepsána dne 16. května 2013, na výstavě HeliRussia 2013. Tehdy se na lince závodu společnosti HeliVert z Tomilina nacházely ještě další čtyři sériové exempláře vrtulníku typu AW139 v různém stádiu technické připravenosti (v.č. 60004 až 60008). Plány na další roky počítaly s výrobním tempem 15 až 20 sériových AW139 ročně. Nakonec ale brány závodu HeliVert z Tomilina opustilo jenom šest těchto strojů.
Verze: -
Vyrobeno: šest sériových strojů
Uživatelé: Rusko
Posádka: jeden nebo dva piloti
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6C-67C kanadské výroby s max. výkonem po 1 680 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: 15 osob v dopravním povedení nebo 6 až 8 osob ve VIP provedení
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 13,80 m |
Ø ocasního rotoru: | 2,70 m |
Celková délka: | 16,63 m |
Délka trupu: | 13,97 m |
Výška: | 5,17 m |
Prázdná hmotnost: | 3 622 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 6 400 kg |
Max. rychlost: | 310 km/h |
Praktický dostup: | 6 100 m |
Max. dolet bez: | 1 250 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 26.6.2017