ChAI (Kuzmin) „Bezlonžeronka ChAI“
Typ: experimentální kluzák
Určení: prověření stability a ovladatelnosti letounu koncipovaného jako létající křídlo
Historie: V první polovině 30. let bylo v Charkovském Aviatickém Institutu (ChAI) vyprojektováno a postaveno hned několik experimentálních kluzáků, které byly řešeny jako létající křídlo. Kromě typů „Osoaviachimovec ChAI“ a „P.P.Postyšev“ (ChAI-2), které zastávaly funkci zmenšeného analogu experimentálního letounu typu ChAI-4 „Osoaviachimovec Ukrainy“ a sloužily k ověření stability a ovladatelnosti létajícího křídla s šípovou náběžnou hranou, se jednalo o typ „Bezlonžeronka ChAI“. Tento jednomístný celodřevěný stroj byl vyprojektován v roce 1934 profesorem katedry aerohydrodynamiky institutu ChAI S.I. Kuzminem a svým celkovým vzezřením se podobal kluzáku typu „Osoaviachimovec ChAI“. Kluzák typu „Bezlonžeronka ChAI“ měl tedy šípové křídlo s trupovou gondolou s otevřeným kokpitem uprostřed a zdvojenou SOP na koncích. K jeho řízení sloužily, stejně jako u kluzáku typu „Osoaviachimovec ChAI“, elevony a směrová kormidla. Křídlo kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ bylo ale na rozdíl od křídel kluzáků typu „Osoaviachimovec ChAI“ a „P.P.Postyšev“ (ChAI-2) řešeno jako beznosníkové, jak koneckonců napovídá jeho název. Křídlo tohoto stroje se tedy sestávalo z torzní skříně, která byla vyztužena velkým počtem stringerů, a potahu. Jediný exemplář kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ byl postaven ten samý rok a díky beznosníkovému křídlu měl v porovnání s podobně koncipovaným kluzákem typu BP-1 (CAGI-1) z dílny institutu CAGI (Centrální institut aero- a hydrodynamiky) o nějakých 24 kg nižší hmotnost. Letové zkoušky jediného prototypu kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ zajistil V.D. Kozulja. Zmíněný stroj se přitom do oblak poprvé vydal dne 14. září 1934, a to za využití gumičkového katapultu. První plnohodnotný let jediný prototyp kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ vykonal 19. dne toho samého měsíce. Zmíněný stroj měl vynikající stabilitu i ovladatelnost. A nejen to. S prototypem kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ bylo možné provádět i leteckou akrobacii. Zkušenosti, které se podařilo nastřádat s konstrukcí beznosníkového křídla tohoto stroje, přitom později našly využití v konstrukci poměrně úspěšného lehkého jednomotorového dopravního 12-ti místného létajícího křídla typu ChAI-AviaVNITO-3 (ChAI-8) „Sergej Kirov“. Dřevěné vnější části křídla tohoto stroje byly totiž řešeny rovněž jako beznosníkové.
Popis: Jednomístný experimentální kluzák typu „Bezlonžeronka ChAI“ byl koncipován jako celodřevěné létající křídlo se zdvojenou svislou ocasní plochou. V ose křídla tohoto stroje, které bylo řešeno jako šípové, se nacházela krátká zavalitá vřetenovitá trupová gondola s průřezem na výšku postavené elipsy. Její příď měla ogivální profil a výrazně „vyčnívala“ z náběžné hrany. Zmíněná trupová gondola ukrývala otevřený jednomístný kokpit. Kokpit kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ přitom postrádal větrný štítek. Za sedadlem pilota se ale nacházela krátká hřbetní nástavba, která chránila jeho hlavu při případném překlopení. Dolnoplošně uspořádané křídlo tohoto stroje mělo značnou štíhlost, rozpětí 13,00 m, výrazné kladné vzepětí a náběžnou a odtokovou hranu s konstantním kladným úhlem šípu v celém rozpětí a sestávalo se ze tří částí, jedné střední, která měla velmi malé rozpětí a byla integrální součástí trupové gondoly, a dvou vnějších. Křídlo kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ bylo řešeno jako beznosníkové a sestávalo se z dřevěné torzní skříně, která byla vyztužena velkým počtem stringerů, a překližkového potahu. Přibližně 60 % odtokové hrany křídla tohoto stroje směrem od konců okupovala dvousektorová křidélka, která současně plnila funkci výškových kormidel. Jednalo se o tzv. elevony. Pokud pilot přitáhl knipl k sobě, oba dva elevony se současně vychýlily směrem nahoru. V případě, že jej odtáhl od sebe, oba dva elevony se současně sklopily směrem dolů. Tak bylo ovládáno klopení. Pohybem kniplu do stran se zase oba dva elevony kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ rozevíraly směrem od sebe. Tak bylo zase ovládáno klonění. Ke koncům křídla tohoto stroje byla uchycena zdvojená svislá ocasní plocha (SOP) s lichoběžníkovým tvarem. Obě dvě SOP kluzáku typu „Bezlonžeronka ChAI“ se sestávaly z kýlu a směrového kormidla. Zmíněný stroj nebyl opatřen podvozkem. K vzletu a přistání kluzák typu „Bezlonžeronka ChAI“ využíval lyži, která byla vetknuta do břicha trupové gondoly.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 13,00 m |
Délka: | 3,20 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | 160 kg |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.6.2022