MAT EMA-1

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  studium stability a ovladatelnosti ekranoplánu s tzv. kachní koncepcí a nosnými plochami s kruhovým půdorysem

Historie:  Jediný exemplář experimentálního ekranoplánu typu EMA-1 byl postaven v roce 1967 skupinou studentů MAT (Moskevská Letecká Technická škola) vedenou J.V. Makarovem a vyznačoval se tzv. kachním uspořádáním nosných ploch. Ty navíc měly tvar disku. Zatímco kostra draku tohoto stroje měla dřevěnou konstrukci, jeho potah byl plátěný. Trup ekranoplánu typu EMA-1 tvořila pouze krátká hranatá gondola. Ta měla kompletně prosklenou příď i oba boky a ukrývala jednomístnou pilotní kabinu. Zatímco hlavní kruhová nosná plocha byla uchycena horní plochou svého předního okraje k břichu této trupové gondoly, instalace o poznání menší kachní plochy, která měla rovněž kruhový půdorys, se nacházela na její „střeše“. Do odtokové hrany zmíněné kruhové kachní plochy byla pak kromě dvou mohutných elevonů vetknuta též pohonná jednotka v podobě 4 hp pístového motoru neznámého typu. Ten roztáčel jednu dvoulistou tlačnou vrtuli s průměrem 0,9 m. Na hřbetu zádě hlavní nosné plochy se zase nacházela instalace zaoblené svislé plochy (se směrovým kormidlem na odtokové hraně). Přistávací zařízení ekranoplánu typu EMA-1 tvořil pevný tříbodový kolový podvozek ostruhového typu. Zatímco vzpěry hlavního podvozku byly uchyceny k trupové gondole, ostruhové kolečko se nacházelo na spodní ploše zadního okraje hlavní kruhové nosné plochy. Zkoušky jediného prototypu ekranoplánu typu EMA-1 probíhaly v letech 1968 až 1969 na letišti Chodynka. Kuli malému výkonu pohonné jednotky ale tento stroj nebyl vůbec schopen volného letu na dynamickém vzduchovém polštáři. Vykazoval však dobrou stabilitou a ovladatelností.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu s max. výkonem 4 hp

                 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 50 km/h
Letová výška: - *
Max. dolet: ?

 

 

* kuli nízkému výkonu pohonného systému tento stroj nebyl schopen letu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013