CNII MS-01

 

Typ:  experimentální aerodynamicky odlehčený člun

Určení:  prověření stability a ovladatelnosti ekranoplánu v průběhu letu vysokou rychlostí na dynamickém vzduchovém polštáři

Historie:  Prvním prostředkem využívajícím pro pohyb na povrchem vodní hladiny tzv. přízemního efektu z dílny J.A. Kramarjova, který působil při leningradském institutu CNII (Centrální Loďařský Výzkumný Institut A.N. Krylova), se stal aerodynamicky odlehčený člun typu MS-01. Protože lodní šroub tohoto nevelkého experimentálního stroje roztáčel závěsný lodní motor, na rozdíl od klasických aerodynamicky odlehčených plavidel se mohl teoreticky pohybovat ve výšce několik centimetrů nad hladinou vody. Jeho drak se tedy při rychlém dopředném pohybu neměl, obdobně jako drak klasických ekranoplánů, vůbec nacházet ve styku s vodní hladinou. Po koncepční stránce přitom šlo o dolnoplošník se štíhlým člunovitým trupem s otevřeným jednomístným pilotním prostorem na přídi, krátkým křídlem s vyrovnávacími plováky na koncích a ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“. V průběhu zkoušek sice jediný prototyp aerodynamicky odlehčeného člunu typu MS-01 prokázal určité kvality z hlediska hydrodynamiky, volného letu nad vodní hladinou nebyl však vůbec schopen. Protože příčina tohoto neúspěchu tkvěla v nízkém výkonu pohonného systému, kterým se stal jeden závěsný 30 hp lodní motor typu Vichr-30, následující aerodynamicky odlehčený člun z dílny A.N. Krylova v podobě modelu MS-02 obdržel instalaci silnějšího závěsného lodního motoru typu König západoněmecké výroby.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden lodní motor typu Vichr-30 s max. výkonem 30 hp

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Letová výška: - *
Max. dolet: ?

 

 

* kuli nízkému výkonu pohonného systému tento stroj nebyl schopen letu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013