VR-Technologies VRT300

Lehký víceúčelový bezpilotní vrtulník typu VRT300 z dílny společnosti VT-Technologies, která zaměstnává odborníky ze známých konstrukčních kanceláří pojmenovaných po N.I. Kamovi a M.L. Milovi a několika dalších leteckých firem, je uzpůsoben k činnosti v drsných arktických oblastech. Zmíněný stroj přitom může operovat jak z pevniny, tak i z palub hladinových plavidel či těžařských plošin. UAV typu VRT300 může mimo jiné provádět ledovcový průzkum v zájmu lodní dopravy, vyhledávání ledových ploch vhodných pro zřízení polárních stanic, vzdušné monitorování, vyhledávání ohnisek lesních požárů, kartografické snímkování, pátrací a záchrannou činnost na moři, kultivaci zemědělských ploch či dopravu drobného nákladu, jakým jsou např. potraviny, léky či pošta, na polární stanice a lodě. Nosný systém UAV typu VRT300 se sestává ze dvou třílistých souosých protiběžných nosných rotorů. Zmíněné rotory přitom roztáčí jeden dieselový motor. UAV typu VRT300 má protáhlý trup s hranatým profilem a průřezem ve tvaru čtyřúhelníku a krátký nosník ocasních ploch s hranatým profilem a plynule se zmenšujícím průměrem. Ocasní plochy UAV typu VRT300 se sestávají z jedné obdélníkové VOP, která je uchycena ke spodní ploše ocasního nosníku, a jedné zdvojené šípové SOP s výrazně zalomenou náběžnou i odtokovou hranou. Instalace SOP se přitom nachází na koncích VOP. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu VRT300 tvoří lyžový podvozek trubkové konstrukce. Pozemní řídící stanoviště tohoto stroje (MU) vychází ze standardizovaného kontejneru typu KK 4.2 nebo KK 5.2, který lze snadno přepravovat po silnici, po železnici, vodní cestou i letecky, a ukrývá pracoviště dvou operátorů, resp. pilota a operátora užitečného zatížení. S pozemním řídícím stanovištěm si UAV typu VRT300 může vyměňovat informace až do vzdálenosti 150 km. Zmíněný stroj je ale schopen též plně autonomního letu, od vzletu až po přistání, po předem zadané trase. V tomto případě může urazit vzdálenost až 320 km. Vývoj UAV typu VRT300 byl zahájen v roce 2014. Široké veřejnosti byl projekt tohoto stroje poprvé prezentován na moskevské airshow MAKS 2017, která se konala v srpnu roku 2017, a to hned ve dvou verzích. Konkrétně se přitom jednalo o arktickou verzi VRT300 Arctic Supervision a dálkovou verzi VRT300 Opticvision. Pozemní stendové zkoušky základních palubních systémů a agregátů UAV typu VRT300 byly započaty na počátku roku 2018. Se zahájením letových zkoušek se tehdy počítalo na konci toho samého roku. V listopadu roku 2018, na Airshow China 2018, bylo nicméně sděleno, že se prototyp tohoto stroje do oblak poprvé vydá až v únoru roku 2019. Na moskevském aerosalonu MAKS 2021, který se konal v červenci roku 2021, byla poprvé prezentována nová modifikace UAV typu VRT300 s kompletně přepracovaným drakem (v barvách FBU Avialesoochrana). Kromě toho zde bylo oznámeno, že současné plány počítají se završením certifikace tohoto stroje do konce roku 2022. Předtím ale bude nezbytné vypracovat metodiku certifikace UAV. Norma, která by umožňovala činnosti UAV v civilním provozu, totiž nyní není v Rusku stále ještě k dispozici.

Verze:

VRT300 Arctic Supervision – základní modifikace UAV typu VRT300. Tento model může provádět ledovcový průzkum v zájmu lodní dopravy v arktických oblastech, vzdušné monitorování, vyhledávání ledových ploch vhodných pro zřízení polárních stanic, pátrací a záchrannou činnost na moři či dopravu drobného nákladu, jakým jsou např. potraviny či léky, na polární stanice a lodě. Vrtulník typu VRT300 Arctic Supervision se vyznačuje instalací kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému pod špicí trupu a hranatého konformního kontejneru s radiolokátorem s bočním vyzařováním s vysokým rozlišením na břichu střední části trupu, přímo mezi podvozkovými lyžemi.

VRT300 Opticvision – dálková modifikace UAV typu VRT300. Tento model může provádět kontrolu vedení vysokého napětí, vzdušné mapování, přepravu nákladu, pátrací a záchrannou činnost, ekologický monitoring či monitorování dopravní infrastruktury. Vrtulník typu VRT300 Opticvision se vyznačuje instalací kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému pod špicí trupu a krabicovité přídavné palivové nádrže na břichu střední části trupu, přímo mezi podvozkovými lyžemi.

VRT300 modifikovaný – pokročilá modifikace UAV typu VRT300 s kompletně přepracovaný drakem. Tento model byl poprvé k vidění na výstavě MAKS 2021.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové         

Pohon:       jeden motor s vnitřním spalováním neznámého typu               

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém, laserový scanner, digitální fotoaparát, multispektrální zobrazovací systém nebo nákladový kontejner

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů: 4,80 m
Délka:   4,08 m
Výška: 2,05 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 380 kg
Max. užitečné zatížení: 70 kg
Max. rychlost: 130 km/h
Cestovní rychlost: 120 km/h
Praktický dostup: 5 800 m
Max. dolet: 320 km
Operační rádius: 150 km
Vytrvalost: 5 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.8.2021