Mikojan-Gurjevič „Perspektivnyj mnogofunkcionalnyj korabelnyj BLA“

Typ:  víceúčelový palubní bezpilotní vzdušný prostředek se sníženou zjistitelností (stealth)

Určení:  ničení pozemních a hladinových cílů v součinnosti s pilotovanými palubními bojovými letouny a poskytování paliva za letu pilotovaným palubním bojovým letounům

Historie:  Součástí současných vývojových plánů RSK MiG je mimo jiné perspektivní víceúčelový palubní bezpilotní vzdušný prostředek se sníženou zjistitelností (stealth). Projekt zmíněného stroje byl široké veřejnosti poprvé prezentován na moskevském aerosalonu MAKS 2021, který se konal v červenci roku 2021, ve formě zmenšeného modelu. Kdy konstrukční tým RSK MiG započal práce na perspektivním palubním UAV, není známo. Známé přitom není ani jeho označení. Každopádně se v současnosti vývoj tohoto stroje nachází ve fázi počítačového modelování. Při vývoji palubního bezpilotního MiGu totiž našly uplatnění moderní digitální metody projektování, testování a výroby. Kromě toho byly při jeho návrhu zužitkovány zkušenosti, které se podařilo společnosti RSK MiG nastřádat v průběhu prací na projektu „pozemního“ útočného UAV typu Skat (který se nedočkal realizace). Zmíněný palubní UAV bude mít vzletovou hmotnost přes 10 t a bude koncipován jako jednomotorové létající křídlo se zdvojenou SOP mající uspořádání do tvaru obraceného písmene „V“. Motor tohoto stroje bude využívat jeden lapač vzduchu se zubatou „stealth“ hranou, který se bude nacházet nad „špicí“ trupu, a jednu kruhovou trysku umístěnou pod ocasními plochami. Zmíněný UAV bude operovat v součinnosti s perspektivním palubním stíhacím letounem, jehož model byl prezentován též na aerosalonu MAKS 2021, a bude moci zastávat poslání útočného stroje, průzkumného stroje, speciálu pro vedení REB, vzdušné retranslační stanice a vzdušného tankeru. K přepravě výzbroje bude kromě dvojice zbraňových šachet moci využívat též vnější podvěs. Zatím jediným hmatatelným produktem programu perspektivního víceúčelového palubního UAV z dílny RSK MiG je zmenšený technologický demonstrátor (s délkou 1,50 m, rozpětím křídla 2,20 m a plochou křídla 1,83 m2), jehož pohon obstarává malý pístový motorek v tlačeném uspořádání. Zmíněný stroj byl přitom široké veřejnosti poprvé prezentován na Dni inovací Ministerstva obrany RF, který se konal v srpnu roku 2013. Zkoušky reálného prototypu palubního bezpilotního MiGu by se měly rozeběhnout v blízké budoucnosti.

Verze:  žádní

Vyrobeno:  jeden zmenšený technologický demonstrátor

Uživatelé:  žádní

 

 

zmenšený demonstrátor

 

Navádění:   rádiové-povelové

Pohon:       jeden pístový motor blíže nespecifikovaného typu

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 2,20 m
Délka:   1,50 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 20 až 35 kg
Max. užitečné zatížení: 5 až 7 kg
Max. rychlost: 150 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?
Vytrvalost: 4 h

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.7.2021