KumAPP Katran

Typ:  bezpilotní vzdušný prostředek s kolmým vzletem a přistáním

Určení:  vyhledávání, sledování a zaměřování pozemních cílů, pozorování pozemního bojiště a ničení pozemních cílů

Historie:  Bezpilotní vrtulník typu Katran z dílny závodu KumAPP z Kumertau vzešel ze zadání Ministerstva obrany Ruské federace. Zmíněný stroj je určen k vyhledávání, sledování a zaměřování pozemních cílů, pozorování pozemního bojiště a ničení pozemních cílů za všech meteorologických podmínek. Bezpilotní vrtulník typu Katran má protáhlý trup s kapkovitým tvarem, zdvojenou ocasní plochu sestávající se z jedné obdélníkové VOP a dvou lichoběžníkových SOP, dvojici dvoulistých protiběžných souosých rotorů se sklápěcími (směrem dozadu) listy a lyžový podvozek. Pohon tohoto stroje vzhledem k nedostupnosti vhodné pohonné jednotky domácí provenience obstarává pístový motor typu Rotax 912 IS rakouské výroby. Bezpilotní vrtulník typu Katran byl kompletně navržen konstrukčním týmem závodu KumAPP. Pouze prvky reduktoru tohoto stroje vyprojektoval motorářský výrobní závod UMPO z Ufy. Práce na projektu bezpilotního vrtulníku typu Katran zabraly dva roky. Na konci ledna roku 2018 bylo oznámeno, že byly postaveny dva prototypy tohoto bezpilotního vrtulníku a že tyto dva stroje právě procházejí první etapou zkoušek. Jeden z těchto dvou prototypů byl vyhrazen pro pozemní zkoušky. Ty byly realizovány v sarovském institutu KBPA (Konstruktérské středisko průmyslové automatiky) koncernu KRET a jejich součástí se staly testy palubních systémů, včetně systému řízení pohonné jednotky, rádiovybavení a pilotážně-navigačního komplexu. Vývoj pozemního řídícího střediska bezpilotního vrtulníku typu Katran, které se bude nacházet na korbě nákladního automobilu typu KAMAZ, byl zase svěřen institutu NII STT ze Smolenska. Široké veřejnosti byl UAV typu Katran poprvé prezentována na Přehlídce vítězství, která se konala dne 9. května 2018 v Moskvě, na Rudém náměstí. Návštěvníci zmíněné přehlídky měli možnost shlédnout dvojici těchto strojů na korbách nákladních automobilů typu KAMAZ-65117 s válcovitými odpalovacími pouzdry PTŘS typu 9M120 Ataka (AT-9 Spiral) a 9M113M raketového kompletu Konkurs-M (AT-5B Spandrel B). Prototypy UAV typu Katran se ale od prototypů, které byly spatřeny na konci dubna toho samého roku v průběhu příprav na zmíněnou přehlídku, značně lišily. Tato první varianta Katranu totiž měla robustnější trup s rozměrnými oválnými lapači vzduchu na bocích přídě, zdvojenou SOP s větší výškou a obdélníkovým (a nikoliv lichoběžníkovým tvarem) a vzpěry lyžového podvozku s tvarem obráceného písmeně „V“ (a nikoliv obráceného písmeně „U“). Se zahájením letových zkoušek UAV typu Katran se počítá ve druhé polovině tohoto roku.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pístový motor typu Rotax 912 IS rakouské výroby s max. výkonem 115 hp

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Kulovité pouzdro optiky tohoto zařízení se nachází pod špicí trupu.

Výzbroj:     jedna PTŘS typu 9M120 Ataka (AT-9 Spiral) nebo dvě PTŘS typu 9M113M raketového kompletu Konkurs-M (AT-5B Spandrel B), přepravované pod trupem. Užitečné zatížení tohoto stroje (průzkumné vybavení + výzbroj) činí 120 kg.

 

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů: 6,00 m
Délka trupu: 3,70 m
Výška: 1,85 m
Prázdná hmotnost: 270 kg
Max. vzletová hmotnost: 490 kg
Max. rychlost: 200 km/h
Statický dostup: 2 000 m
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet:    ?
Vytrvalost: 4 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.9.2018