Kulon BLA-06 (SB-06) Aist     

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu BLA-06 Aist z dílny NII Kulon koncernu Vega je určen pro civilní i vojenský sektor. Civilní modifikace tohoto stroje přitom může provádět vzdušnou inspekci potrubí, zařízení na těžbu ropy a plynu či vedení vysokého napětí, vyhledávat netěsnosti na plynovodu vedeného nad i pod zemí, zavodněná místa uvnitř potrubí či úniky ropy do půdy a vody při nehodách a kontrolovat stav ovzdušní v okolí těžařských zařízení ropy a zemního plynu a v okolí rafinérií. Vojenská modifikace UAV typu BLA-06 zase může zastávat roli průzkumného stroje, vzdušné retranslační stanice či speciálu pro vedení radioelektronického boje (REB). UAV typu BLA-06 má poměrně krátký a zároveň široký trup s průřezem ve tvaru lichoběžníku, dolnoplošně uspořádané štíhlé šípové křídlo s kladným vzepětím, motýlkové ocasní plochy s obdélníkovým tvarem a pevný (nezatahovatelný) tříbodový kolový podvozek příďového typu. Pohon tohoto stroje obstarává dvojice 60 hp pístových motorů typu HKS-700E. Zmíněné motory jsou instalovány uvnitř gondol, které jsou uchyceny, za pomoci vertikálních pylonů, k horní ploše křídla, na úrovni kořenů. UAV typu BLA-06 vzlétá a přistává jako klasický letoun. Zmíněný stroj může operovat buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Součástí celého komplexu typu Aist je kromě UAV typu BLA-06 pozemní řídící stanoviště, stanoviště na zpracování informací a vozila pro přepravu a technické zabezpečení UAV. Vývoj UAV typu BLA-06 byl zahájen v roce 2006. Celý bezpilotní komplex typu Aist je dílem NII Kulon. Drak vlastního UAV typu BLA-06 ale navrhla společnost NKF Technoavia. Projekt tohoto stroje byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě UVS-TECH 2007 ve formě zmenšeného modelu. První letový prototyp UAV typu BLA-06 byl postaven na počátku roku 2009 na lince závodu Progress ze Samary. Zkoušky zmíněného stroje byly zahájeny v listopadu toho samého roku a probíhaly v Rybinsku. Zkoušky prototypu UAV typu BLA-06 ale skončily nezdarem. V průběhu rolování se totiž tento stroj náhle odlepil od VPD, načež se v důsledku závanu větru zřítil. Přitom spadl na křídlo, což vedlo k porušení palivové nádrže a úniku a vznícení paliva. Tomu následovala exploze. Za zmíněnou nehodu přitom nemohl pouze závan větru, ale též systém řízení, který zareagoval na povel operátora s velkým zpožděním. Tvůrci UAV typu BLA-06 totiž neměli s UAV s tak velkým rozměry tehdy ještě žádné zkušenosti. Poté byl vývoj tohoto stroje podle všeho zastaven.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  tři prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        dva pístové motory typu HKS-700E s max. výkonem po 60 hp

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém typu SON-100, který v sobě sdružuje IČ a barevnou TV kameru, a radiolokátor s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (užitečné zatížení tohoto stroje činí 100 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,07 m
Délka:   4,73 m
Výška: 1,89 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 500 až 550 kg
Operační rychlost: 130 až 250 km/h
Operační výška: 100 až 6 000 m
Operační rádius: 250 km
Vytrvalost: 12 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.1.2019