Ižmaš Gruša

Miniaturní víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek krátkého doletu typu Gruša z dílny ižhevské společnosti Ižmaš (od roku 2017 IŽBS) koncernu Kalašnikov slouží k průzkumu a pozorování pozemního bojiště, vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování pozemních cílů, řízení dělostřelecké a raketové palby, hlídkové činnosti, monitorování oblastí, vzdušnému snímkování a mapování oblastí. UAV typu Gruša je koncipován jako létající křídlo s šípovou náběžnou a přímou odtokovou hranou. Pod konci křídla tohoto stroje se nacházejí malé svislé lichoběžníkové plošky. Pohon UAV typu Gruša obstarává jeden elektromotor. Ten přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání, která se nachází na přídi. Užitečné zatížení UAV typu Gruša má podobu modulů, které lze snadno navzájem zaměňovat přímo v polních podmínkách. Zmíněný stroj lze konkrétně vybavit dvojicí videokamer nebo fotoaparátem. Instalace výměnného modulu s užitečným zatížením se přitom nachází vlevo od podélné osy. UAV typu Gruša startuje z ruky nebo z přenosného startovacího katapultu a přistává na padáku. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Součástí celého komplexu typu Gruša, který je řešen jako přenosný, jsou tři UAV, řídící stanice, startovací katapult, batoh, souprava modulů s užitečným zatížením a souprava náhradních dílů. Bezpilotní komplex typu Gruša vzešel ze zadání Hlavní zprávy Generálního štábu. Ruské ozbrojené síly první bezpilotní komplexy tohoto typu převzalo v roce 2007. Bezpilotní komplex typu Gruša byl vyprojektován pro speciální jednotky GRU a výsadková vojska. V roce 2011 byl nicméně zařazen též do výzbroje VMF. Prvním „námořním“ provozovatelem bezpilotního komplexu typu Gruša se stala Baltská flotila.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (pozemní armáda a VMF)

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové povelové

Pohon:        jeden elektromotor neznámého typu     

Vybavení:    dvě videokamery (s max. rozlišením 720 x 576 px) nebo fotoaparát (s rozlišením 10 Mpx a čtyřnásobným zoomem)

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 0,82 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. rychlost: 2,4 kg
Max. rychlost: 120 km/h
Cestovní rychlost: 65 km/h
Praktický dostup: 3 500 m
Operační výška: 40 až 1 500 m
Operační rádius: 10* km
Vytrvalost: 75 min

 

* v konfiguraci s videokamerou, resp. 15 km v konfiguraci s fotoaparátem (v autonomním režimu)

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 3.2.2019